– Vi måtte avlyse turen til Stilla og Jotka for 8. og 9. klasse. Prisen for buss ble for høy, men vi hadde en fin sykkeltur til Vestre Borras og Skogvannet i stedet, sier rektor Magne Medlie ved Alta ungdomsskole.

Bussturen til Stilla var økt fra 12.000 til 24.000 siden i fjor.

10. trinn fikk sin årlige tur til Halddetoppen, med busstransport til og fra Kåfjord, og hadde ifølge rektoren en veldig flott tur.

Problemene har oppstått etter at en sentralavtale ble valgt. Arctic Tours vant anbudet for kjøring utenom vanlig skoletransport. Det gjelder når skolene skal på turer, til bibliotek, museum og i forbindelse med den kulturelle skolesekken. De korteste turene er kanskje blitt billigere, mens de lange turene har blitt veldig mye dyrere.

Anbudet trådte i kraft i april i år, men har fått full virkning fra skolestart nå i høst. Det er også nå skolene har fått merke det på kroppen, selv om ingen ønsker å overdramatisere.

– Dette har imidlertid ikke vært et stort problem for oss. Vi har litt lite penger å bruke på buss, og må være mer restriktive. Vi har valgt å bruke sykkel i stedet, og bli mer kjent med nærområdene. Det er viktig å bli kjent i Alta også. Det er jo Sykkelbyen Alta, og mange elever og lærere sykler til skolen. Vi får se på det som positivt for den fysiske aktiviteten, slår Medlie fast.

Buss-stopp

Også på de andre ungdomsskolene har de fått merke økningen. På Rafsbotn skole har de totalt buss-stopp.

– Vi har sagt at det blir ingen bussbestillinger før jul. Det blir verken museet, biblioteket eller andre turer, sier inspektør Ann Charlott Næss ved Rafsbotn skole.

Unntaket er de tilfellene de kan være med den eksisterende svømmebussen, og da koster det ikke noe ekstra. Inspektøren tror lærerne merker det best, da de må bli flinkere til å planlegge og ellers bruke nærmiljøet.

Ved Sandfallet bruker de også sykkel mer enn før.

– Tirsdag var vi på tur til Sakkobadne og så på flyvraket. Da syklet hele skolen til Kvenvik. Det ble en fin tur, sier rektor Bjørn Pedersen.

Han innrømmer imidlertid at også de ville nok tatt buss med de gamle prisene.

– Vi valgte å sykle på denne klasseturen, for da slapp vi den store utgiften. Men ellers har vi bremsene på hele tida, har innkjøpsstopp og sparer der vi kan, fastslår han.

– Men har alle elevene gode nok sykler for så lange turer?

– Ja, vi klarte å stable sammen så de som ikke hadde sykler fikk lånt. Men det er klart det er en logistikk når 300 stykker skal på tur. Med sykkelbyen Alta legges det opp til at elever og alle innbyggere i Alta skal bruke sykkel. Og det å være i fysisk aktivitet er en del av velvære. Det er fint å holde elevene i bevegelse, sier Bjørn Pedersen.

Bekrefter økningen

Fra Alta kommune bekreftes det at de har inngått en ny, sentral avtale. Ingen vil si nøyaktig hvor mye det koster å kjøre buss.

– Vi har tidligere hatt avtale med Boreal, og har fått en ny avtale med Arctic Tours, som har en kilometerpris, sier Tove Knudsen, skolefaglig ansvarlig i Alta kommune.

Karin Kristensen bekrefter endringen:

– Vi hadde en anbudskonkurranse, og Arctic Tours vant anbudet. De var billigst. På lange turer har det blitt dyrere, men ikke på korte turer, sier Kristensen.

– Vi vil gjøre ny vurdering neste gang avtalen skal lyses ut, sier hun.