– Dette er vi svært glade for, sier ordfører Monica Nielsen, som krysser fingrene for at en tverrpolitisk merknad fra transportkomiteen skal gi prosjektet ny fart og dermed økonomisk ryggdekning for å forskuttere utgiftene til utfylling.

– Fornuftig bruk

Partikollega Kjell-Idar Juvik i Transportkomiteen mener dette er et samfunnsnyttig prosjekt, som rikspolitikerne bør støtte helhjertet. Det gjør de nå. Ap og Sp ville ha en enda tydeligere merknad til saken, men gleder seg over at hele komiteen nå engasjerer seg i saken og oversender en anmodning til departementet.

– Merknaden er en seier for fornuften, mener Juvik, som ikke legger skjul på at både stortingskollega Kåre Simensen og Alta-ordfører Monica Nielsen har presset på for fortgang i prosessen.

Koster 70 mill.

Alta kommune har allerede svidd av 20 millioner kroner på utfyllingen, som skal gi 200 meter ekstra rullebane for å møte framtidens krav og styrke sikkerheten. I tillegg ligger det an til at ytterligere 50 millioner kroner må brukes til formålet. Steinmassene som brytes ut for å gi en ny innfartsåre til Alta og Finnmark hadde gått i «sluket», om det ikke var for at kommunen selv forskutterte disse kostnadene og kom i gang med bruken av massene.

Alta-ordfører Monica Nielsen (Ap). Foto: Jarle Mjøen

– Komiteen vil anmode departementet om å bidra til å få i stand en dialog med kommunen, er beskjeden som nå oversendes departementet. I en utvidet merknad ville Ap og Sp betone flysikkerheten ekstra.

– Det er behov for å utvide Alta lufthavn for å bedre flysikkerheten ved lufthavnen, fordi det ved visse værforhold innføres restriksjoner for hvor stor vekt de største flyene kan ta av med, heter det i mindretallsmerknaden, der de også mener at gjenbruk av masser, slik det gjøres i Alta, er svært god samfunnsøkonomi.

De viser til behandlingen av Nasjonal transportplan (2014–2023) der en samlet komite uttalte følgende: «Komiteen viser til planene for utbyggingen av E6 Vest for Alta. Dette vil frigi mye masse som nå planlegges å dumpe i sjø. Komiteen mener at der raskest mulig må utredes om massene i stedet kan benyttes til nødvendig utvidelse av rullebanen på Alta lufthavn.»  Siden har altså kommunen selv tatt affære.

– Krystallklart

– Aller helst skulle jeg sett at en samlet transportkomite gikk for den skarpeste ordlyden, men etter min mening bør dette være krystallklar melding til departement og regjering om at dette prosjektet bør fullfinansiers, sier ordfører Moniva Nielsen, som er svært takknemlig for drahjelpen fra stortingsrepresentantene Kjell-Idar Juvik og Kåre Simensen.

Juvik selv mener at merknaden som kom før NTP i 2013 burde vært ledsaget av handling fra regjeringen i denne saken. Den nye teksten bør imidlertid gjøre inntrykk.

– En slik felles merknad fra en samlet komite bør ikke levne tvil om hva Stortinget mener i denne saken. Regjeringen er satt til å iverksette  Stortingets vedtak og et tydeligere signal enn dette er det vanskelig å få. Det betyr i neste omgang at Avinor får klar beskjed om å følge opp dette i praksis, sier stortingsrepresentanten fra Ap.

Han tror også KrFs handlekraft har gitt nødvendig bevegelse for skape enstemmighet i komiteen, noe han mener er en stor styrke.

Forholder seg lojale

Avinor har vært lunken til å prioritere rullebanen i Alta.

– Avinor har svært mange oppgaver å forholde seg til, og det er mange som kjemper om midlene. De forholder seg imidlertid lojalt til styringssignalene fra de folkevalgte, så jeg tror også de ser hvor viktig det er å utnytte denne type synergier. Alt for ofte ser vi at man ikke klarer å utnytte fornuftige løsninger når de oppstår. Da bør ikke byråkratiske irrganger stå i veien for gode løsninger, påpeker Juvik.

Møtt med arroganse

Stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) har tidligere hevdet at Avinor har opptrådt arrogant i saken.

– Det står jeg for, ettersom det allerede forelå en merknad som burde vært fulgt opp, sier Simensen, som også mener regjering og departement har vært alt for passiv.

Det er ingen hemmelighet at lokale Frp-politikere hadde store forventninger til en løsning før valget, en sak som ville gitt partiet ekstra medvind, men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde verken penger til rullebanen eller avlastningsveien.

Trygghet viktigst

Simensen stusser over at man ikke har vektlagt de sikkerhetsmessige perspektivene i saken.

– Det er jo det aller viktigste poenget, nemlig at Alta lufthavn har optimal trygghet, i stedet for at man har restiksjoner under bestemte værforhold, påpeker Simensen, som mener man også må vektlegge at  Norwegian-direktør Bjørn Kjos var krystallklar på behovet da han sendte en tekstmelding til tidligere ordfører Laila Davidsen. Det bidro sterkt til at fylkeskommunen også stilte seg bak Altas kamp for utfylling.

Brev til Avinor

Monica Nielsen forteller at Alta kommune akkurat nå har behov for en avklaring, slik at prosjektet kan gå sin gang. De har hatt et møte som følges opp.

– Rådmannen har derfor sendt et brev, slik at vi får en avklaring på saken, sier Nielsen.

Krf-politiker får æren

Det er Hans Fredrik Grøvan (Krf) som får mye av æren for flertallsmerknaden

– Gjenbruk av masser er svært god samfunnsøkonomi, påpeker Grøvan, som fastslår at en enstemmig transport- og kommunikasjonskomite på Stortinget er blitt godt kjent med prosjektet og fordelen med at E6-utbyggingen og behovet for utvidelse av rullebanen ses i sammenheng.

Ingen garanti

En enstemmig komite anmoder på dette grunnlag samferdselsdepartementet om å bidra til å få i stand en ny dialog med Alta kommune.

Han har tro på at merknaden får konsekvenser, selv om det ikke finnes noen garanti.

– Merknaden fra en enstemmig komite er et tydelig og sterkt budskap til departementet om å starte en dialog med Alta kommune, mener Grøvan, som sier hensikten er å forsøke å finne gode og samfunnsøkonomiske løsninger som både kan tjene flysikkerheten på Alta lufthavn og Alta kommune.

– Man har ingen garanti for at man finner fram til en løsning, men komiteen pålegger departementet å ta initiativ til en dialog. Så kan vi håpe på at dialogen kan føre til en omforent løsning som både tjener flysikkerheten for reisende til og fra Alta, og de økonomiske utleggene Alta kommune har hatt i forbindelse med masseflyttingen, er beskjeden fra stortingsrepresentanten fra KrF.

– Godt jobba!

Kåre Simensen i Ap er full av lovord.

– Selvfølgelig skulle vi ønske at komiteen var med på hele teksten, men Grøvan har gjort en helhjertet innsats for at dette skal være en tverrpolitisk ønske om dialog med departement og Avinor. Han ser at at et støtteparti for regjeringen gjerne må bruke litt andre formuleringer.

– Det viktigste er at vi nå har en transportkomite som samlet ser samfunnsnytten, sier Simensen.

Slik er merknadene

Merknaden fra en enstemmig transportkomite:

  • Komiteen er kjent med at Alta kommune, med støtte fra Finnmark fylkeskommune, har fått godkjenning for å bruke steinmasser fra utbyggingen av E6 vest for Alta til utfylling i sjø slik at flystripen og sikkerhetssonen kan forlenges. Komiteen viser til at kommunen har valgt å forskuttere dette arbeidet slik at massene kan benyttes fremfor å dumpe i sjø. Komiteen vil anmode departementet om å bidra til å få i stand en dialog med kommunen.

Merknaden fra Ap og Sp:

  • Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er kjent med at det er et behov for å utvide Alta lufthavn for å bedre flysikkerheten ved lufthavnen fordi det ved visse værforhold innføres restriksjoner for hvor stor vekt de største flyene kan ta av med.

  • Videre er disse medlemmer kjent med at Alta kommune har tatt initiativ overfor Statens vegvesen til at disse massene nå blir brukt til å utvide flyplassen med vel 200 meter i vestlig retning, samtidig som masseuttakene på E6 gjøres. Gjenbruk av masser slik det gjøres i Alta, er etter disse medlemmer syn svært god samfunnsøkonomi.

  • Disse medlemmer viser til behandlingen av Nasjonal transportplan (2014–2023) der en samlet komite uttalte følgende: «Komiteen viser til planene for utbyggingen av E6 Vest for Alta. Dette vil frigi mye masse som nå planlegges å dumpe i sjø. Komiteen mener at der raskest mulig må utredes om massene i stedet kan benyttes til nødvendig utvidelse av rullebanen på Alta lufthavn.»

  • Så langt har Alta kommune forskuttert dette arbeidet med låneopptak og disse medlemmer ber derfor regjeringen vurdere en statlig finansiering via Avinor, eller på andre måter, for å finne en løsning på saken.