Hans-Fredrik Grøvan fra Vest-Agder synes nemlig det er sløsing å ikke ta i bruk overskuddsmassene og vil gjennom KrF fremme saken for Høyre/Frp-regjeringen, som i forslaget til statsbudsjettet hadde ikke en krone til rullebaneforlengelse.

Det fikk finnmarksrepresentant Kåre Simensen (Ap) til å steile. Nå kan Simensen få hjelp fra uventet geografisk og politisk hold.

Det bekrefter KrF-politikeren overfor Altaposten.

– Dette er en sak jeg vil løfte fram i transport- og kommunikasjonskomiteen. Målet må være at vi klarer å stoppe sløsingen med samfunnets ressurser, noe det vil være dersom vi med åpne øyne dumper overskuddsmassene i sjøen for å bli kvitt dem i stedet for å bruke massene til samfunnsnytte, påpeker Grøvan.

Støttespiller

Som KrF-representant på Stortinget er Grøvan en av Høyre/Frp-regjeringens viktige støttespillere. Han peker ut det faktum at faren er reell for samfunnstap på grunn av manglende handling fra regjeringen som hovedbegrunnelse for at han nå tar tak i saken. At den hører hjemme er langt fra hans hjemfylke spiller ingen rolle. Grøvan er medlem i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og hans plan er å løfte saken inn her med mål om å få inn en merknad i statsbudsjettet. Det vil kunne sikre  finansieringen av den pågående bruken av overskuddsmassene til å fylle ut flyplassområdet. Bruken av overskuddsmassene er beregnet å senke prisen på rullebaneutvidelsen med over 100 millioner kroner.

– Så får en i neste omgang sørge for at selve forlengelsen av rullebanen blir en del av Avinors investeringsplaner, og at denne for Finnmark viktige flyplassen ikke vil ha noen begrensninger i forhold til de oppgaver den skal fylle, sier KrF-politikeren i transportkomiteen. Han peker ut flyplassen som svært viktig for både reiseliv og annet næringsliv i tillegg til tilbudet den gir for folk flest.

Kjenner forholdene

Hans-Fredrik Grøvan har et klart bilde av hvorfor det er viktig å handle raskt.

– Jeg er jo ikke helt ukjent med forholdene i nord. Har reist en del over Alta Lufthavn ettersom jeg jobbet ved Høgskolen i Finnmark på midten av 1980-tallet, men har også bodd åtte år i Troms, forteller den blide sørlendingen.

Han viser til at det foreligger klar dokumentasjon på behovet. Flyselskapene har bekreftet at det er operasjonelle begrensninger med dagens rullebane. Avhengig av værforhold kan vektbegrensninger føre til redusert passasjer- og godskapasitet. På sikt hevdes det at dette kan true eller redusere direkteruter fra Finnmark.

Kommunal satsing

KrF-politikeren viser til at Alta kommune har prioritert utfyllingen så høyt at den  i en vanskelig økonomisk situasjon har valgt å betale for de ekstra transportkostnadene av massene. Satsingen til flere titalls millioner bør tilbakebetales kommunen. Så langt har kommunen brukt over 20 millioner kroner, og ifølge rådmann Bjørn-Atle Hansen er det satt av ytterligere 20 millioner i 2016-budsjettet. Krisetilstander i kommuneøkonomien gjør at kommunen står i fare for å avslutte finansieringen og kutte forskutteringen i 2016.

– Alta kommune har vel allerede forskuttert utfyllingen med rundt 22 millioner kroner. Nå står vi overfor valget om vi skal legge 20 nye millioner kroner inn for å få avsluttet utfyllingen. Kommunen er i en så vanskelig økonomisk situasjon at vi må vurdere også denne investeringen opp mot at vi ikke har noen avtale om å få tilbakebetalt forskutteringen fra Staten, klargjorde påtroppende ordfører Ronny Berg onsdag i denne uka.

Opp i transportkomiteen

Arbeiderpartiets Kåre Simensen, som har jobbet på ulike fronter for å få sikret at samferdselsministeren tar ansvaret for å finansiert bruken av overskuddsmassene til utvidelse av rullebanen, tror KrF-representanten kan lykkes med å få transportkomiteen med på en merknad. I Alta KrF har en lenge sett at behovet for å få KrFs stortingsgruppe til å ta tak i saken. Kontakt har blitt opprettet og Knut Klevstad tok for en tid siden kontakt med Hans-Rredrik Grøvan.

– Fra KrF lokalt og Alta kommune er det er bare å takke Hans Fredrik for engasjementet, sier Klevstad.