Nærings- og fiskeridepartementet fastsatte i dag tilskuddsordningem for selfangstnæringen i 2018.

Rammen på 2,5 millioner kroner er på nivå med i fjor og skipper Bjørne Kvernmo er tilfreds med at fiskeridepartementet opprettholder støtten, som ville gitt to millioner til båt og en halv million til mottak.

Isen smelter

Kvernmo peker imidlertid på at forholdene i isen er det største problemet hvis Havsel skal ut på tokt.

– De tre siste årene har det vært elendige forhold, og det ser ut til at 2018 blir enda verre, sier Kvernmo.

Pulverisert is gjør fangstforholdene svært krevende i Vestisen.

– Handler det om oppvarmingen?

– Det er bare en forklaring på at isen er sånn, den smelter når det varmes opp, ler Kvernmo retorisk, men har vært nokså klar på at det er kilimaendringer som endrer premissene i ishavet.

De pleier ikke å reise ut fra Alta før i slutten av mars, men en avgjørelse må nødvendigvis tas før den tid.

– Det er litt tid til det og ting kan skje i isen, men akkurat nå ser det dystert ut, medgir Kvernmo.

Andre aktuelle båter?

Lance og Kvitungen er de andre båtene som kan sies å være aktuell for selfangst. Fiskeriministeren har støtten klar.

– Jeg velger å videreføre opplegget og rammen fra fjoråret. Vi ønsker å gi aktørene fleksibilitet til å innrette seg på best mulig måte gjennom kjøps- og samarbeidsavtaler som kan dokumentere best grunnlag for verdiskaping. Målet er allikevel at selfangstnæringen skal kunne klare seg uten subsidier, sier fiskeriminister Per Sandberg.

Selkjøtt er fremdeles en inntektskilde for fartøyene, men de største inntektene oppnås ved salg av selolje. Det er Fiskeridirektoratet som administrerer ordningen og utbetaler tilskuddene.