Dette har du krav på ved en flystreik

Visste du at det er flyselskapets ansvar å ta vare på deg?

Illustrasjonsfoto.Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

nyheter

Norske SAS-piloter har varslet opptrapping til storstreik fra torsdag. Den vil ramme tusenvis av passasjerer.

Dette har du krav på

– Det første du bør gjøre er å kontakte flyselskapet og høre hva de dekker som følge av forsinkelsen og om og når du kan forvente å få reise, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Er flyavgangen forsinket mer enn fem timer eller kansellert på grunn av streik, kan du enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig – eller å få reise ved en senere anledning om du ønsker det.

Du har krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. Du kan også ha krav på overnatting og videretransport.


Streikefrykt i SAS: Billettsalget stuper og bedrifter booker om

Med faren for gigantstreik blant pilotene allerede torsdag rammes SAS knallhardt både i bedriftsmarkedet og det vanlige billettsalget.

Vi anbefaler at du sjekker Forbrukerrådets flykalkulator, som viser hva du har krav på: http://www.forbrukerradet.no/fly/

Hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt, møter du til oppsatt tid på flyplassen.

– Det er flyselskapet ditt som har ansvar for å hjelpe deg om det blir flystreik. Reiseforsikringen dekker ikke følger av streik, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.