I disse dager er en ny plan for energi, miljø og klima sendt ut på høring. Bakgrunnen er at politikerne i Alta, i tråd med verden for øvrig, ønsker å være mer miljø -og klimavennlig. Aller helst uten at det koster skjorta til finansminister Ole Steinar Østlyngen i Alta Arbeiderparti.

– Vi skal selvfølgelig være mer miljøvennlig, men miljø og klima må gå hånd i hånd. Vi kan ikke begynne med å rive ned alle gamle bygg og bygge nye, men vi må helt klart se på hvordan vi bygger nye bygg, påpeker Østlyngen, som er gruppeleder og leder i økonomiutvalget.

Ikke forhaste seg

Målet med planen, som skal gjelde fra 2018 til 2022 og innlemmes i kommunedelplanen, er å redusere klimagasser, energiforbruket og ta i bruk fornybare ressurser. Hvordan kommunens ansatte skal transporteres rundt i fremtiden, er et av punktene. Tilrettelegging for mer bruk av sykkel er opplagt. Men biler må også til.

– I planen står det at vi skal bruke elbiler, men også her må man være fornuftig og ikke starte med å vrake alle kommunal biler som er fullt brukbare. En utfasing av bilparken til mer miljøvennlige alternativer er veien å gå, mener Østlyngen.

Han føyer til:

– Her er det viktig at vi ikke låser oss til en spesiell teknologi. Dette er et område det forskes vanvittig mye på og det er avgjørende å finne de beste alternativene underveis.

Unngå symbolpolitikk

For Østlyngen er det viktig at miljøtiltakene blir noe mer en symbolpolitikk.

– Et godt eksempel på dette er det som skjedde i Supoas. Her fikk man gjennomslag for at det ikke skulle være lov med motorisert ferdsel på vannet fordi dette både var støy- og miljøforurensende. Ergo landet man på elmotor. Så nå durer dieselaggregatene hele natta for å lade opp elmotorene, slik at enkelte kan smykke seg med å være miljøvennlige når de kjører ut med båtene. Idiotisk, er dommen fra politikeren og gründeren fra Kronstad.

Henger sammen

Kommunalleder for samfunnsutvikling, Oddvar Konst, sitter i prosjektgruppa for planen. Han forteller at klimaplanen griper inn i hele kommunedelplanen, slik som eksempelvis i boligpolitikken hvor nye miljøkrav kan bli gjeldende.

– Hvis man i klimaplanen har krav og mål i forhold til utslipp, kan man ikke gjøre noe annet i boligpolitikken, illustrerer kommunallederen.

Billigere på sikt

Selv om mange av tiltakene kan bli kostbare å innføre, er tanken at det på sikt skal spares inn ved at bygg blir billigere å varme opp og at de utsettes for mindre varmetap. Konst er helt på linje med Østlyngen når det gjelder å ha en pragmatisk tilnærming til den lokale klima- og miljøsatsingen.

– Vi har et ansvar overfor neste generasjon om at det vi vedtar også skal ha en økonomisk bæreevne, bemerker han.

Slå av lyset

Klimaplanen gjelder offentlige og kommunale bygg og Østlyngen mener mye kan gjøres med enkle grep og bevisstgjøring.

– Hvis vi alle sammen blir flinkere slå av lyset når vi går hjem fra jobb og kaster matavfallet i den grønne posen kan vi spare enorme summer, sier han og viser til at det er en klar politisk føring på at kommuneansatte skal reise mindre i fremtiden. Dette for å spare penger først og fremst.

– Men det vil også gi positive utslag på miljøregnskapet, sier han.

  • Altaposten har forsøkt å få en kommentar fra Miriam Akkouche i Miljøpartiet de grønne, men hun har ikke vært tilgjengelig for intervju i dag.