Finnmarks unike opplæringsmodell presenteres på den store karrierekonferansen i Madrid i november:

Prosjektleder Susanne Lupton i Karriere Finnmark skal presentere LOSA på en internasjonal skolekonferanse i Madrid. Hun ønsker å få fram hvordan Finnmark fylkeskommune har jobbet for å øke tilgangen til videregående opplæring.

LOSA står for Lokal Opplæring i Samarbeid med Næringslivet, og gir elever mulighet til å ta første året på videregående skole på hjemstedet sitt. Lupton har skrevet en artikkel om LOSA som heter «Local training in partnership with industry», og hun skal fortelle om opplæringsmodellen LOSA, som altså gjør det mulig for elever å gå på videregående skole på sin hjemplass.

Slik jobber vi

– Elever velger utdanning de ikke ønsker, sier Lupton, som ønsker å få fram hvordan Finnmark fylkeskommune har jobbet for å øke tilgangen til videregående opplæring.

– Finnmark har høyest bortvalg av videregående opplæring på landsbasis. Mange elver velger å ta en utdanning som de ikke ønsker seg bare for å slippe å flytte hjemmefra som 15-16 åring, sier hun.

På alvor

Fylkeskommunen har tatt dette på alvor ved å etablere en struktur som gjør det mulig å ta videregående skole på egen hjemplass. Tidligere måtte elevene flytte hjemmefra for å gå på skole, minner hun om.

– Skolebenken passer ikke for alle. Det er behov for tilpassede løp. En kombinasjon av skole og arbeidspraksis kan gjøre det enklere for skoletrøtte ungdom, sier Lupton.

Bestilte rapport

I april 2016 ble det laget en rapport for Kunnskapsdepartementet utført av Falch og Brensnes (SØF 01/06) om skolekvalitet i videregående opplæring. Hensikten var å få kunnskap om kvalitet og kvalitetsforskjeller mellom videregående skoler nasjonalt, men rapporten manglet en ting:

– Rapporten fanget ikke opp hvordan LOSA-elever lykkes med sin videregående opplæring, sier Lupton.

Finnmark fylkeskommune bestilte så en utvidet rapport fra Falch og Brensnes som nå nylig ble lagt fram i Hovedutvalg for kompetanse. Den utvidede rapporten skiller mellom LOSA-elever og ordinære elever. Lupton vil presentere resultatene fra rapporten under konferansen i Madrid.

Økt gjennomføring

– Fokuset mitt vil være på LOSA-yrkesfagelever, da artikkelen jeg har skrevet handler om hvordan vekslingen mellom skole og praksis i det lokale arbeidslivet kan føre til økt gjennomføring og unik kunnskap om lokale karrieremuligheter.

Luptons artikkel setter fokus på hva Finnmark gjør for å bygge opp om sosial rettferdighet ved å legge til rette for økt gjennomføring av videregående opplæring.

Susanne Lupton er prosjektleder fra Karriere Finnmark. Foto: Privat