Marianne Haukland (H) og Bengt Rune Strifeldt (Frp) kan overfor Altaposten fortelle at det endelig blir en løsning med gang- og sykkelvei forbi Salkobekken, mot Øvre Alta. Budsjettlekkasjen kom lørdag formiddag.

– Kjempebra at vi får dette på plass. Dette er noe det har vært jobet med lenge, og vil være et trafikksikkerhetstiltak som vil komme mange i Alta til gode, sier Haukland.

– Dette er noe Frp og H både lokalt og på fylket har jobbet mot regjering og storting. Vi vet at vi har foreldre som er så bekymret for sine barn at de kjører ungene forbi her. Nå legger man penger på bordet for å få realisert dette prosjektet. Det har vært en verkebyll, en sak som har versert i tiår tilbake i tid, sier Strifeldt.

Trafikksikkerhetspott

Pengepotten det hentes fra er øremerket trafikksikkerhetstiltak.

– For denne regjeringa er trafikksikkerhet sentralt og i fjor så vi det beste trafikksikkerhetsåret siden 1947. For dette ble Norge tildelt Europrisen for færrest trafikkdrepte i verden (basert på folketall). Det er vi veldig stolt av. Samtidig har regjeringen et mål om null drepte og hardt skadde i trafikken. Bedre og tryggere veier både for bilister og myke trafikanter er viktig for å nå dette målet, skriver Strifeldt i en mail sendt ut i sakens anledning.

«Blankosjekk»

Tanken er å forlenge eksisterende gang- og sykkelvei, som i dag stanser omlag hundre meter før de skumle svingene i Salkobekken. Planen medfører at RV93 oppgraderes til dagens stamvei-standard og flyttes, til fordel for den nye gang- og sykkelveien.

Hva det hele vil koste er uvisst, men prosjektet har tidligere vært beregnet å koste ommkring 35 millioner å realisere. Strifeldt og Haukland påpeker at man har klart å få ned kostnadene en hel del.

– Vi snakker ikke summer nå, og det er heller ikke satt av en bestemt sum tild ette. Salkobekken er høyt oppe på lista over trafikksikkerhetsmidler, og vil bli realisert. Det er vi selvfølgelig glade for, sier Strifeldt og Haukland.