Bankkonsernet Sparebank1 Nord-Norge (SNN) kunne ifølge en pressemelding legge fram et knallresultat for første kvartal av 2016. Det skjer samtidig som «oljebremsen» er på og legger en demper på den nasjonale veksten.

Konsernsjef Jan-Frode Janson sier i et intervju med egen presseavdeling at Q1 2016 ble knallbra:

– Det er det kvartalet jeg er mest fornøyd med siden jeg startet i konsernet. Jeg smiler i dag.

Han forteller at Nord-Norge merker lite til «oljebremsen»:

– Vi ser det ikke i våre tall, og heller ikke i makrotallene. Vi skal naturligvis være oppmerksomme på at nasjonale ringvirkninger kan treffe også vår landsdel. Men i øyeblikket går det rett og slett bedre i nord enn i sør. Og når det går bra for landsdelen, går det bra for landsdelsbanken, sier Janson.

– Bunnsolid bank

Banken melder nemlig om en fin vekst både i antall kudner og i resultatet. Ifølge Janson har SNN hatt greit tilsig på privatmarkedet i en lengre periode.

– Nå kommer også bedriftskundene. Vi har 275 nye bedriftskunder i første kvartal. Det er vi fornøyde med, sier han.

Og resultatet i første kvartal 2016? 344 millioner før skatt. Det er 12 millioner mindre enn første kvartal 2016, men tross nedgangen er Janson godt fornøyd.

– Vi har jobbet mye med kostnader, og er bunnsolide.

Ifølge en pressemelding fra SNN har banken kuttet kostnader med åtte prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Fortsatt lokal

Kostnadskuttet har fortsatt ut 2016. Så sent som for en måned siden meldte banken at 21 nordnorske bankfilialer skal legges ned. I Finnmark rammes Havøysund og Kautokeino av bankkuttet.

Ifølge Janson er nettopp den lokale tilstedeværelsen – som bygges ned med kuttet av de 21 filialene – en av forklaringen på hvorfor bedriftskundene velger SNN:

– Vi har like mange filialer i Nord-Norge som alle våre konkurrenter til sammen. Den senere tid har vi dessuten rustet opp våre 16 finanssenter i landsdelen, og flyttet fullmakter og kompetanse nærmere kunden. Vi ser at nordnorske bedrifter foretrekker en lokal leverandør. Det gleder mitt nordnorske hjerte, sier Janson ifølge pressemeldingen.

Samtidig innrømmer han at omstillingen til en digital hverdag med både kontornedleggelser og nedbemanning er krevende;

– Jeg vil takke både kunder og lokale politikere for god dialog, og lover at vi vil strekke oss langt for å finne gode løsninger. Samtidig vil jeg berømme våre ansatte for omstillingsvilje og ekstraordinær innsats, sier konsernsjefen.