Motivene på bussen er som vanlig malt av Erling Wilhelmsen. Han har vært med til Belgia for å sikre Arctic Tours spesielle signaturmalerier på den nye bussen.

Se bilder av alle bussene over.

Dette er en buss som gir beskjed hvis sjåføren er uoppmerksom.

– Kommer du inn på gulstripa eller ut på hvitstripa så varsles du som sjåfør av at setet vibrerer. Det er en teknisk nyvinning som de tyske veimyndighetene krever og som blir EU-standard, sier sjåfør og gründer Kjell Andersen.

Så spørs det hvordan systemet vil fungere i praksis på smale finnmarksveier, hvor bussene hele tiden balanserer hårfint i veibanen mellom gul og hvit. Det kan bli god massasje i sjåførstolen.

Stor investering

Arctic Tours AS fornyer bussparken sin hele tiden. Den siste utgaven rullet inn på Jørginasletta på Kronstad sist uke. Prislappen er fire millioner kroner og selskapet har nå sju nye busser fra Van Hool-fabrikken i Belgia.

Ingen andre i Alta har 58 års fartstid som sjåfør, og helt nylig fikk Andersen fornyet førerkortet sine for et nytt år. Fra fylte 70 må man til Statens vegvesen en gang i året for å ha nødvendige papirer og godkjenning. Kjell passerte kontrollen igjen, og i år fyller han 75 år.

Kjell startet Arctic Tours i 1988. I dag er det sønnen Ernst Rune «Bobbo» Andersen som er sjef, mens gründeren stadig kjører buss.

– Før jeg startet for meg selv hadde jeg vært 21 år hos Harry Pettersen og etter det fikk jeg to ganger sparken fra FFR uten å ha gjort noe galt. Men da begynte jeg å kjøre for Morris (Thomassen), forteller Kjell.

Og legger til at det er veldig greit at Ernst Rune er sjef og styrer selskapet.

– Vi var selvfølgelig ikke enige om alt da jeg også skulle sjefe litt, sier selskapsgründeren, med et stort smil om munnen.

Kundene krever

Arctic Tours AS sørger for kontinuerlig oppgradering av sine busser. Nå har selskapet 12 busser og leier inn fra andre når de får større behov, som i cruise- sesongen, da flere svenske transportører har fått oppdrag for Alta-firmaet. Selskapet har fem til seks faste ansatte og 14 i drift totalt i toppsesongen.

– Vi må kjøpe nytt utstyr kontinuerlig, kundene krever det og de stadig strengere miljøkravene gjør at vi også må oppgradere flåten. Materiellet blir bare bedre og bedre, sier Ernst Rune Andersen.

Han legger til at så lenge Erling Wilhelmsen holder seg frisk og kan male lokale motiver på de nye bussene, så vil de fortsette med det.

Etter noen lange dager med motivmaling nede i Belgia, fiksering og klarlakk, var bussen klar for veien. Erling og Kjell brukte tre dager på turen fra Belgia og nordover og alt på bussen fungerte perfekt.

– Det blir ikke så mye maling på vinteren, men det begynner å rykke i penselhanda nå, så heretter blir det staffeli, maling og lerret, sier den pensjonerte blikkenslageren og kunstneren – som altså er hoffleverandør til Arctic Tours sine nybygg fra Belgia.