Dårlig fergetilbud er i ferd med å ta kvelertak på det som finnes av optimisme og verdiskaping i ytterdistriktene i Loppa. Det er svært dårlig nytt for en kommune som allerede sliter hardt med å bevare innbyggertallet og skape lønnsomme bedrifter i området.

De siste årene har spesielt Vestre Loppa vært utsatt for mange prøvelser når det gjelder fergetilbudet, et tilbud innbyggerne er helt avhengige av, hvis de skal røre på seg videre fra kommunesenteret Øksfjord. Det kan dreie seg om alt fra helsekonsultasjoner til møtevirksomhet, for ikke å snakke om korresponderende reiser, enten det er buss eller fly videre ut i verden.

Selvfølgelig kan det av og til oppstå problemer med maskineriet, som med Hasfjord som flere ganger har vært ute av drift. Da regner vi med at Boreal gjør sitt ytterste for å finne erstatninger raskt. Vårt inntrykk er at antallet kanselleringer er langt over det man kan forvente av en profesjonell leverandør – og ekstra viktig er det naturligvis at informasjonen er god når slike ting skjer. Her har Boreal en rekke ganger lovet skjerping.

Det viser seg imidlertid også at fergedriften ikke er dimensjonert for behovet, spesielt i sommerhalvåret. Det er et fylkespolitisk ansvar, simpelthen fordi man gjennom flere år ikke har tatt inn over seg at sommerbesøket er på et helt annet nivå enn tidligere. Blant mange positive og spennende satsinger er Sandland brygge, der eierne har lagt ned masse arbeid i oppussing og nå ønsker å realisere drømmen med opplevelsesturisme. Da er det svært paradoksalt at de møter en flaskehals i form av offentlige kommunikasjoner som fylles til randen.

Det er naturligvis svært frustrerende å oppleve at ferga fra Sandland/Sør-Tverrfjord allerede er fylt opp når turen er kommet til Bergsfjord. Alle gleder seg over aktiviteten og trafikken, men konsekvensen er i ferd med å bli alvorlige for flere bygder. I den ene enden finnes det støttemidler for innvovasjon og tiltak fra det offentlige, i den andre enden klarer man ikke å tilrettelegge for kommunikasjoner som er avgjørende for lønnsom drift.

Her er det viktig å ta tak, før situasjonen blir irrversibel og fraflyttingen tiltar på grunn av mangelfulle rammebetingelser. De som har satset på overnattingssteder og investert penger i utstyr og markedsføring, fortjener at infrastrukturen er på plass. Vi vet at dagens turister kan velge og vrake mellom konkurransedyktige alternativer – og da skal det ikke lange køen eller ventetida før det blir skjebnesvangert.