Forlengelsen av Alta lufthavn fikk dessverre ingen drahjelp i statsbudsjettet for 2015, men signalene knyttet til avlastningsveien er av det hyggelige slaget.

Nå gjelder det for lokale og regionale politikere å ta prosjektet videre fra «tegnebrettet» og skape forståelse for at det dreier seg om en ny europavei som betyr mye for flyten i trafikk og transport nordover. Alta er et knutepunkt som innfartsåre for Finnmark, uansett himmelretning. Dette er et prosjekt som er noe langt mer enn å løse interne flaskehalser.

Som ventet viderefører regjeringen investeringene på E6 vest for Alta og Riksvei 94 inn mot Hammerfest. For regionen er dette svært viktige prosjekter som har hatt stor oppslutning både i transportplan og diverse statsbudsjetter, og kontinuiteten har heldigvis vært meget god gjennom flere år. Uttellingen i dette budsjettet er ikke noe unntak. Det skal vi være meget tilfreds med. Neste steg må være prioriteringen av Riksvei 93. Rassikringen gjennom Kløfta har allerede napp i NTP, men vi mener at både Storgjerdet og Eiby trenger større oppmerksomhet og raskere realisering enn det som foreligger i dag.

Ingen hadde snev av forhåpninger om at avlastningsveien gjennom Alta skulle få uttelling i forslaget til nytt statsbudsjett, men det er lovende at prosjektet er nevnt spesielt i samferdselskapitlet og har fått rom for planlegging. Det kan bety at man ønsker fortgang i prosjektet, og at myndighetene ser at det er naturlig med større statlig engasjement for å realisere den nye traseen. Sammen med Riksvei 93 og Alta lufthavn blir dette en stor og tung sak for Alta-politikerne i årene som kommer. Spørsmålet er hvorvidt Alta kommune klarer å skape forståelse for at den kommunale egenandelen må være lavest mulig på den første parsellen i vest. Både Høyre og Frp har vært særdeles høy og mørk i dette spørsmålet og trenger samferdselspolitisk uttelling før kommune- og fylkestingsvalget neste år. Spørsmålet er om regjeringen sender valgflesk nordover i god tid før valget.

Den nye rullebanen fikk ikke gehør, verken når det gjelder kompenserende tiltak eller i statsbudsjettet for 2015. Uten større trykk fra Avinor ble det sannsynligvis vanskelig, men vi mener prosjektet er for viktig til å havne i dødvannet.

Frp må også denne gangen regne med å få «kjør» for sine løfter når det gjelder bompenger. Det viser bare at tilværelsen er totalt forskjellig fra posisjon til opposisjon. Frp har i utgangspunktet vært fullstendig alene i dette spørsmålet, og har naturligvis verken makt eller myndighet til å fjerne de store inntektene, verken over natta eller i overskuelig framtid. Det lille halmstrået for Frp i regjering blir å fronte «smartere» bruk av bompenger. Riktignok klarte man å fjerne enkelte bompengeprosjekter for ett år siden. Til alt hell fikk Alta-bilistene dra nytte av dette, men i den store sammenhengen blir det symbolpolitiske triumfer. På den annen side; vi har ingenting i mot at avlastningsveien i Alta blir et eksempel på at man kan finansiere en ny E6-trasé uten bruk av bomring...