Det er ikke så rent lite skremmende at flere hundre millioner kroner i kompenserende tiltak kunne blitt trumfet gjennom uten skikkelig demokratisk forankring. Vi skjønner at EUs tvangstrøye i forhold til arbeidsgiveravgiften har skapt hastverk for de bedriftene det gjelder, men vi kan ikke parkere politikerne på gangen når det kommer til så sentrale beslutninger.

Vi har tidligere advart sterkt mot at demokratisk valgte organer blir overkjørt av nye og kreative sammenslutninger, selv om de som sitter i diverse råd har de beste intensjoner.  Vi har ingenting i mot at verken regionråd, NHO eller andre kommer med gode og grundige innspill i de politiske prosessene, men til syvende og sist må det være folkevalgte organ som foretar formelle vedtak og prioriteringer på dette nivået. Ordførere og fylkesordførere har sin legitimitet hjemme i egne kommuner og fylkeskommuner, uansett hvor mange interessante «tenketanker» de måtte sitte i.

Etter vår mening burde det være tid og anledning for lokal- og regionalpolitikerne til å se nærmere på både kriterier og prioriteringer av midlene som går direkte til samferdselsprosjekter i Finnmark. Selv om departementet på egen kjøl gjør de endelige vurderingene og sånn sett kan plukke opp innspill fra alle, for eksempel på sommerturne i Finnmark, må det være betryggende å vite at fylkespolitikerne har gjennomført en politisk prosess i forkant. Hvis ikke risikerer vi at «selektiv» informasjon når fram, uten nødvendige kontrollspørsmål.

Altaposten har satt fokus på hvordan de kompenserende tiltakene slår ut for lokale aktører, i lys av at den differensierte arbeidsgiveravgiften fordufter. De mest sårbare i denne sammenhengen er utvilsomt transportnæringen, som allerede har store ufordringer med små marginer og tøff konkurranse utenfra på grunn av kostnadsnivå. Tyngdepunktet av transportbedrifter befinner seg i Alta, men her er knapt spor av veiprosjekter som involverer disse. Vi er selvfølgelig glad for at man har prioritert innfartsåra E6 til Finnmark og har lagt trykk på dette gjennom mange år, men her snakker vi om en ekstraordinær mulighet til å hente opp prosjekter. Riksvei 93 fikk riktignok innpass i andre del av tiårsperioden i Nasjonal transportplan, men vi mener et slik ekstraordinært anledning burde vært brukt til å framskynde prosjektet i samråd med Statens vegvesen. Etter vår mening burde det også snart vært et poeng å se nærmere på indre riksvei som i stor grad binder øst og vest sammen.

Det er mulig flyplasser havner utenfor mandatet som er satt opp, men vi mener situasjonen på stamnettet har stor betydning for en rekke transportbedrifter, for eksempel innenfor befraktning av turister. Kirkenes lufthavn bør løftes fram i alle sammenhenger når det kommer til behov i framtidens Finnmark, samtidig som en framtidsrettet forlengelse av rullebanen må sies å være et perfekt ekstraordinært prosjekt som vil styrke kommunikasjonene i nord.

Vi gjentar gjerne at både E6, Riksvei 93 og flyplassene på stamnettet i realiteten er gode finnmarkssaker, selv om de måtte ha en positiv sideeffekt for byen Alta og bedriftene her. Av og til kan man lure på om det faktisk er et problem.