Ilandføring på Veidnes i Nordkapp er en kjempemulighet for hele Vest-Finnmark, ikke minst for Banak i Porsanger som har gode fasiliteter for økt pendling og flytrafikk. Flyplassen ligger perfekt plassert når petroleumseventyret nå beveger seg østover.

Vi støtter at næringsliv og politikere tenker langsiktig på infrastruktur, enten de sitter her eller der, men etter vår mening blir det en smule søkt når hovedutvalget for næring i Alta flagger en båtrute fra Alta til Honningsvåg i forlengelsen av beslutningen på Skrugard-lisensen forrige uke. Vi ser ikke helt realismen i en dedikert båtrute mellom Alta og Honningsvåg, kanskje spesielt med tanke på erfaringene med Snøhvitekspressen. Her er ikke fylkeskommunen villig til å bruke en krone for å drifte en hurtigbåt som har åpenbart potensial på grunn av sykehus, flyplass og yrkesrelatert pendling.

Det bør være åpenbart at Banak ligger gunstig til, så får blant annet entreprenører og bedrifter i Alta finne sine løsninger når det blir aktuelt. En av forutsetningene for å tenke stort, er at Barentshavet innfrir forventningene når det gjelder drivverdige funn. Terminalen på Veidnes har naturligvis en byggefase som krever mannskaper, men det blir relativt få ansatte sammenlignet med Snøhvit.

Vi har tidligere stilt oss positive til bedre båtforbindelse i hele Vest-Finnmark, blant annet for å mate inn trafikk til stamnettet. Vi mener båtruteutvalget hadde mange spennende forslag til hvordan sjøveis kommunikasjon kunne styrke regionen, men her var det tydeligvis så motstridende interesser, at det meste falt i grus. Det er synd. Et tynt befolket område må samhandle, blant annet for å kunne skape frekvens og direkteruter til eksempelvis Oslo. Med størrelsen på flystripa kan Banak blir en stor styrke for Finnmark når det gjelder innmating til industri og reiseliv. For eksempel chartertrafikk, som i realiteten konkurrer med operatører i Nord-Finland.

Alta som destinasjon vil under alle omstendigheter stå sterkt i kraft av befolkningsveksten, i tillegg til rollen som senter for næring, kommunikasjoner, handel, skoler og offentlig virksomhet. I tillegg kommer fortrinn innenfor reiseliv, og det faktum at vi har et sterkt knutepunkt mellom vei, luft og sjø i Bukta. Hvis gods- og mennesketrafikken øker i tråd med optimistiske kalkyler, kan det raskt bli et spørsmål om kapasitetsproblemer. Det er her samhandlingen kommer inn, og da bør vi alle være fornøyd med de fasilitetene som finnes på Banak. I tillegg har Porsanger vært offensiv i forhold til støttefunksjoner, som snuhavn og omlasting for skip som skal frakte store volum ut til markedene.

For Altas vedkommende er det viktig å realisere forlengelsen av rullebanen for å ivareta framtidens behov, men vi ser ikke helt at dette står i motsetning til de kvalitetene vi finner på Banak.