Jeg er en som bruker både ski og scooter på vinter, sommer er jeg mye og går der scooterløypa er. Faktum er at det er knapt synlig langs løypa at det er kjørt mye scooter der på vinteren.

Jeg må virkelig lete om jeg skal finne skader etter scooter. Det som blir mer og mer synlig er skader etter ATV. Både fra reindrift og privatpersoner. Og dette er skader som virkelig vil ta tid å rette opp. Derfor må/bør det lages traseer hvor folk kan kjøre på lovlig vis.

For trenden er at fler og fler ønsker og kjøper ATV. Og all den tid ATV er lovlig, så må vi tilrettelegge for bruk av denne, i stedet for slik som nå, hvor det kjøres mye overalt, med minimum av kontroller.

Må også si jeg mange ganger har stilt meg undrende til SNO som påpeker at de er bekymret? Det er vel få etater i Norge som er like godt bemidlet når det kommer til ressurser for å «fange» en 16 åring litt utenfor løypa, eller for å «ta» kafferastere som ikke hadde målebåndet med seg på turen. Eller det ulovlige ørretgarnet. Til slike ting bruker man enorme ressurser, sågar helikopter!

Mens med ATV som virkelig lager spor og ødelegger natur for lange tider, er det svært lite ressurser som ser ut til å brukes.

ATV er kommet for å bli, og fler og fler bruker det, derfor må det tilrettelegges for slik kjøring i Finnmark, så vil nok de fleste garantert bruke disse traseer, så kan SNO intensivere kontroller overfor de som kjører ulovlig og virkelig skader naturen.

Derfor har også Alta Sp programfestet at vi ønsker se på gamle traktorveier som alternativ til løypetraseer for ATV, dette er ikke å være populistisk, men tvert i mot, realistisk, for alternativet er faktisk å forby kjøring med ATV, og der er nok ikke Alta Sp

Mvh Rut Olsen,

2. kandidat Alta Sp