Havet gir oss store verdier og havet er en viktig transportvei. Dette har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget for folk i Loppa. Tilgang på havet er også en viktig del av bolysten i kommunen.

Over mange år har Loppa kommune hatt et ensidig fokus på å drifte seg selv, men egentlig glemt hvor vi bor og hvilke potensiale som er her. Fiskeriene og oppdrettsnæringen har hele tiden visst det, og gjort så godt de kan. Men de er helt avhengig en vertskommune som er bevisst næringenes eksistens og interesse for å legge til rette for best mulig utvikling.

Loppa senterparti mener Loppa kommune må legge til rette for at vi kan ha har en bredest mulig maritim næring og produktene våres må kunne nå ut i verden på en hensiktsmessig måte.

Litt historikk:

  • Loppa kommune har ved to anledninger takket nei til å få tildelt en større flytebrygge i betong. Sist, med hensikt å kunne stasjonere reseve- hurtigbåt og ferge i Øksfjord.

  • Loppa kommune har over mange år ikke benyttet tilbudet Kystverket har med regelmessige mellomrom hvor kommuner kan søke om utbedring av norske fiskerihavner.

  • For noen år tilbake gikk Loppa kommune til innkjøp av en bølgedemper til moloen i Øksfjord. Bølgedemperen var uegnet for moloen, og ble dessuten ankret opp feil vei med fortøyningspunkter på utsiden. Den første vinteren forsvant toppdekket og nå ligger den der i praksis som martimt plastsøppel med to røde blink på.

Da kommunedirektøren i vår ble kritisert av Loppa Sp for å ikke gjøre noe med Øksfjord havn svarer han at kommunen mangler planverk og dette må til for å kunne gjøre noe.

Det er viktig å være klar over at Moloen i Øksfjord eies av Kystverket. Det eneste Loppa kommune eier er flytebryggene og holmen. Kystverket har utarbeidet planer for å forlenge moloen, de har planer for å forlenge moloen og legge en knekk på enden av moloen for å dempe sjø fra sørvest. Dette vil ikke bli gjort før Loppa kommune sier det er nødvendig.

– Kystverket har utarbeidet planer for å forlenge moloen, de har planer for å forlenge moloen og legge en knekk på enden av moloen for å dempe sjø fra sørvest. Dette vil ikke bli gjort før Loppa kommune sier det er nødvendig, skriver Seljevoll.

Torsken har trukket nordover og de store fiskeriene er nå rett utenfor stuevinduene våre. Samtidig er det akutt mangel på kaiplass for den voksende lokale fiskeflåten i Loppa. Det er også lite kaiplass for fremmedfiskere som sokner til kommunen i store deler av året. Flere fremmedfiskere leiter etter en ny base og er villige til å flytte permanent. Vi må være klar over at disse fiskerne er også nabokommunene ute etter å få tak i. I Øksfjord må fritidsbåtfolket overlate båsene sine til yrkesfiskerne. Av mangel av naturlige gode havner i området vil en ny marina for fritidsbåter måtte etableres innenfor moloen.

Loppa senterparti mener at Loppa kommune snarest mulig må prioritere å lage en plan for sine havner. Denne må inneholde en prioritering av hvilken aktivitet man ønsker å stimulere til og organisere havnene på en hensiktsmessig, og forsvarlig måte. Hensyn å ta:

Fiskeri:

Det må være tilstrekkelig kaiplass for både lokal fiskeflåte og fremmedfiskere. Tidligere kommunestyrer har vedtatt at det skal bygges en dagsturhytte på holmen. Loppa senterparti mener dette er feil prioritering. Holmen bør heller utbedres om snuplass for bil slik at fiskeflåten får praktisk tilgang til båtene sine med utstyr.

Dagsturhytta som er bestilt bør plasseres i eller nær en av bygdene vestover – Nuvsvåg, Bergsfjord eller Sandland. Øksfjord har allerede en dagsturhytte på Handelsfjellet. Bolyst og folkehelsetiltak bør fordeles utover hele kommunen.

Annen maritim næring:

For mindre fartøy er det begrensede plasser å sjøsette. De aktuelle stedene er gamleslippen eller ved Frydenbøs anlegg. Den gamle slippen og tankanlegget som er til salgs har et stort potensial for å kunne benyttes til maritim virksomhet både fritidsbåtfolket og fiskeflåten. Dessverre vil det være for kostnadskrevende å renovere og modernisere til at det vil la seg forsvare for det eksisterende private næringslivet i Loppa. Skal man få frigitt dette arealet og utvikle det maritime potensiale som ligger i eiendommen mener Loppa senterparti at Loppa kommune bør bidra til enten næringsutvikling eller at det etableres en velforening.

Med tanke på å utvikle et variert og maritimt rettet næringsliv i kommunen trenger framtidige kommersielle aktører eller velforeninger å vite hvilke muligheter som er i kommunens havner. Ser man på kartet til NVE ser man at det ikke er store områder med kvikkleire i havneområdene i Øksfjord. Per i dag nekter kommunen enhver bruk av kran innenfor moloen på grunn av kvikkleireproblematikk. Dette er uheldig, da det er til hinder for utvikling av annen maritim aktivitet. La oss si om en ny aktør trenger kran, f.eks. i forbindelse med å utføre service på utenbordsmotorer for fritidsbåter og turistfiskebedrifter.

Det samme gjelder om det skal etableres fritidsbåtforeninger med egne flytebrygger i bygdene. Disse må også få tilvist areal og råd om hvordan dette kan gjøres på en forsvarlig måte.

Videre bør alle kommunale havner ha gjestehavn-kapasitet. Slike fasiliteter kan med fordel legges til fritidsbåthavnene. Det finnes i dag flere velutprøvde tjenester som gjør det enkelt for gjestefartøy å betale for seg. På sikt kan dette gi potensiale for å utvikle båtturisme.

Avslutningsvis:  

Loppa Sp skal ikke skryte av at vi har klart å få gjort noe større endringene med infrastrukturen i kommunen. Det vi har klart, er å løftet problemet opp på den politiske agendaen igjen. Vi noterer oss at både AP og SV viser til bragder hvor FV882 skal være prioritert på fylkesnivå og spilt inn til nasjonal transportplan. Det høres jo helt fantastisk ut, om det var tilfellet. Det er det ikke. Ifølge «Troms og Finnmark fylkeskommunes innspill til Nasjonal transportplan 2025-2036. Høring om transportvirksomhetens svar på oppdrag, og fylkesvise prioritering av tiltak» diskutert på fylkestinget 13.06.23 er ikke Loppa kommune nevnt en eneste gang. Det nærmeste vi kommer er Øksfjord havn- under «Andre fiskerihavntiltak. Prioriteringsgruppe 2. Altså ikke ett ord om FV 882.

Skal vi bli hørt må vi stå samlet og vi må stå på kravene! Loppa Senterparti inviterer alle parti til å stille i en tverrpolitisk delegasjon som oppsøker både fylkesting og storting etter dette valget. Det vil være en god plass å begynne.

Thor Harald Seljevoll

Loppa senterparti