«Slipp Willy fri» het en film som kom i 1993, en eventyrfilm om spekkhoggeren som ble holdt i fangenskap og som skulle få komme tilbake til naturen. Nå virker det som noen politiske partier i Alta ønsker å slippe motorferdselen fri i naturen – noe som også kun fremstår som et eventyr. Alta SV ønsker å ta avstand til denne retorikken.

Ett argument er at man i Kautokeino visstnok har beregnet seg frem til hvor mye av landarealet som er tilrettelagt for vanlig og motorisert ferdsel – 0,02 promille. Dermed kan de trekke slutningen om at det er svært lite areal som går til motorferdsel og dermed må mye få enda mer. Kanskje det er et korrekt estimat av Kautokeino, som er Norges største kommune i utstrekning, nesten 3 ganger så stort som Alta kommune og kun 1/ 7 del av befolkningen.

Men hvor går slike løyper? Går de på toppen av fjelltoppene i kommunen? Eller i de bratte fjellskråninger og skrenter hvor det knapt vokser mose? Ned i elver, bekker og innsjøer? Nei, de går selvsagt i de frodigste områdene, ofte nært vannkilder og der bær og busker trives best. For vi vil fiske, plukke bær osv – høste av naturen, som jo rett er.

For der er det mest idyllisk å ferdes. Men det er selvsagt også dette som er supermarkedet for dyrene i naturen, det er her de finner den mest attraktive maten. Men den menneskelige aktiviteten, spesielt med motorferdsel, fortrenger dyrene vekk fra sine naturlige habitater. Årlig må ordensetaten jage elg ut av boligfelt inne i tettstedene – fordi folk har tatt opp plassen deres i grønnsaksdisken. Og da trumfer rosebusker og andre beplantede vekster frykten for å møte et menneske. Men det gjelder som oftest kun for elgen – de andre dyra skyr oss.

Den mest frodige naturen er også den mest sårbare – en tur med hjulkjøretøy her setter spor for titalls år fremover. Terrenghjulene på ATV og UTV er skapt for å klore seg fast, men river også opp lyng, røtter og mold – noe som ofte kun er noen cm tykk. Dette bevitnes av Statens naturoppsyn, som over flere år har registrert at kjørespor i naturen har økt hele veien, år for år. Nå vil åpenbart noen bare innføre et eventyramnesti – «alle spor som er avsatt til nå skal gjøres lovlige». Slik gjør vi at kriminalitetsstatistikkens ser bedre ut – alle som kjører på ulovlige stier gjør det ikke lenger og alle får en happy ending – som i eventyrene.

Men den virkelige verden fungerer ikke sånn. At deler av befolkningen ikke gidder å løfte på sitt eget skrog for å komme seg rundt i naturen er en ting, men at vi skal åpne opp for at kjøring med motor nærmest skal bli en menneskerett og kalles friluftsliv er ikke bare et eventyr – det er en skrekkhistorie. Det er dessverre ingen rettighet å kunne komme seg ut til enhver multebærtue bare fordi en har blitt eldre og ikke kan gå like langt som før. Evt bare latere.

Antall registrerte motorkjøretøy i Alta kommune har økt enormt på 10 år.

Personbiler har økt fra 9500 til godt over 12000 fra 2012 til 2022 – en økning på ca 22 %. Traktorer har økt med 50 % - fra ca 1100 til 2200. Og det er ikke fordi vi har fått flere bønder eller at hver bonde trenger flere maskiner til landbruket. Det er fordi ATV og UTV registreres som nettopp traktorer. Snøscootere har samtidig økt med over 23 % - til nærmere 5500 stk.

Dette er kun i Alta kommune – hvor vi totalt har nærmere 24 000 registrerte kjøretøy. Det er ingen andre kommuner vi sammenlikner oss med (Tromsø, Bodø, Rana, Harstad, Narvik, osv) som kan vise til at de har flere kjøretøy pr innbygger. Men våre snart 21 400 innbyggere har altså tilegnet seg en motorisert kultur. For hver løype som er åpnet vil de uønskede sporene tyte utover de lovlige løypene -det kan sees på hver eneste en av dem.

Det er nok eventyr der ute nå. På tide å realisere at motorisert friluftsliv henger ikke på greip. Det vil snarere fremstå som et mareritt for våre etterkommere. Alta SV tar dette på alvor og vil ikke åpne opp for ytterligere løyer enn de vi allerede har fått etablert i Finnmark.