I uken som gikk var det en del oppslag i media angående seksualundervisning på Alta Kristne Grunnskole samt om den munnkurv som helsesøster angivelig skal ha fått når det gjelder å undervise om sex. Uten tvil er sex et tema som vekker engasjement. En av grunnene til det er antakelig at det rører ved noen av våre dypere verdier som i sin tur påvirkes av livssyn. Jeg vil med dette kommentere de to sakene som det har vært fokus på, samt begrunne skolens rett til å være annerledes.

At det finnes skoler basert på livssyn er i tråd med f.eks. FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) artikkel 13, 3, hvor det står: «Konvensjonspartene forplikter seg til å respektere foreldres og, når det er aktuelt, verges frihet til å velge andre skoler for sine barn enn dem som er opprettet av offentlige myndigheter, forutsatt at skolene oppfyller eventuelle minstekrav til undervisningen fastsatt eller godkjent av staten, og til å sikre sine barn en religiøs og moralsk undervisning i samsvar med deres egen overbevisning».

Lovverket i Norge setter krav til at friskoler har undervisning som er jevngod – altså ikke lik – med offentlige skoler. Det slås også fast at skolen har anledning til å gjennomføre opplæringen i samsvar med sitt syn og sin overbevisning, så lenge den gir opplæring om andre syn og norsk lovgivning på området.

En stor del av undervisningen i en skole blir i mindre eller større grad påvirket av verdisyn. Ofte er nok dette ikke noe som er særlig synlig. I en livssynsbasert skole vil dette derimot være helt tydelig og kjent for både elever, foreldre og ansatte. Det er ikke noen som skal trenge å føle seg «lurt» i så måte.

Når det gjelder skolehelsetjenesten er vi glade for at vi har et samarbeid med helsesøster. I Altapostens artikkel av 4. oktober var det referert til et møte mellom AKG (ved to fra styret og rektor) og kommunalleder samt leder for helsesøstertjenesten. I det møtet førte vi frem at helsesøster har mye å bidra med hos oss, samt informerte også om vårt verdisyn. Helsesøsters undervisning og veiledning kan mange ganger dreie seg om etiske spørsmål, og i den forbindelsen er det viktig at helsesøster både er godt kjent med og har respekt for skolens verdisyn. Min opplevelse var at møtet var avklarende og at vi fikk avklart noen misforståelser. Vi fikk også til svar at det var uproblematisk å holde seg til vårt verdigrunnlag. Samtidig var de tydelige på at vi ikke kan bestemme hva helsesøster skal si i samtale med elever – og det var også vi fullt innforstått med. Et eksempel knyttet til verdisyn er at vi ikke ønsker at skolen skal være en arena for å dele ut kondomer. Dette burde ikke være særlig kontroversielt med tanke på at den seksuelle lavalder er 16 år. Helsedirektoratets veileder for skolehelsetjenesten inneholder heller ikke etter hva jeg har sett noen oppfordring til at dette skal deles ut på skolen.

Håkan Funck, rektor ved Alta Kristne Grunnskole Foto: Arkiv

AKG er en skole som er åpen for alle, uansett bakgrunn og religion. Vi er opptatt av at våre elever skal få en tiårig læringsreise – både faglig, sosialt og verdiorientert. Her ligger også retten til å være litt annerledes. Vi er også godt i gang med utviklingsarbeid, bl.a. gjennom deltakelse i nasjonale satsinger på skoleutvikling. Det er et givende og viktig arbeid. Vårt mål er at elevene skal få et fast verdigrunnlag, ha et trygt læringsmiljø og oppnå gode faglige resultater.

Håkan Funck

Rektor ved Alta Kristne Grunnskole