Oljealderen varer ikke evig og den internasjonale konkurransen blir stadig hardere. Arbeidskraft blir mer internasjonal, så norsk og utenlandsk arbeidskraft vil konkurrere om framtidens arbeidsplasser. Etablering av bedrifter vil skje i land som legger til rette for trygg og forutsigbar bedriftsetablering og drift, har et akseptabelt skattenivå og tilgang på samarbeidsvillig, fleksibel og dyktig arbeidskraft med god arbeidsmoral.

Vår høye levestandard og generelle velstand er i ferd med å redusere arbeidsmoralen i landet vårt. Vi er i ferd med å bli grådig og kravfull og det er en uakseptabel utvikling som vi må ta på alvor! Det er en samfunnsoppgave som krever samarbeid mellom politikere, foreldre og landets skoler, høyskoler og universiteter. Det er betenkelig at våre barn skal preges av lærere som setter urimelige personlige krav foran hensynet til elevene og samfunnet de er en viktig del av. De fleste er enige i at elever blir preget av læreres holdninger og handlinger. Det er skuffende å oppleve dagens lærerstreik som viser at lærerne tilsynelatende ikke forstår at det kreves en kursendring for å sikre det norske velferdssamfunnet etter oljealderen. Videreføring av kravmentaliteten og manglende fleksibilitet i arbeidslivet vil være en trussel for framtidens velferdssamfunn.

Lærerne stiller krav som for svært mange i samfunnet vårt virker urimelig. De underbygger en kravmentalitet som de skadelidende elevene i skolen registrerer. De sender signaler om at rektorene som er deres ledere og skoleeierne som har ansatt dem og betaler for deres tjenester ikke forstår eller vil ta hensyn til det som er best for elevene.

Har lærerne glemt at skolene er opprettet for elevene og at lærerne er ansatt og betalt for å gi et best mulig tilbud til disse elevene. Mener lærerorganisasjonene at de kravene som stilles kan gjennomføres for alle andre arbeidstakere i landet vårt. Vi vil få et merkelig samfunn dersom arbeidsgivere og ledere skal miste retten til å styre de ansattes arbeidsoppdrag og tilstedeværelse. Skoleeierne og ledelsen i skolen har selvfølgelig  ansvar og plikt til å utvikle et godt samarbeidsklima hvor lærere og ledelse sammen kan utvikle et godt læretilbud og en trivelig og effektiv arbeidsplass.

Arbeidsorganisasjonene har vært dyktige og utarbeidet lover og retningslinjer som legges til grunn for arbeidsforhold og gir arbeidstakere rettigheter og beskyttelse. Skolen administreres etter disse reglene og dersom reglene brytes har man aksjonsgrunnlag. Det er temmelig arrogant å påstå at skoleeiere og rektorer ikke er kompetent til å administrere den skolen de eier og driver.

Streik er en form for krig og krig er sjelden det beste redskapet for å finne fram til gode løsninger og godt samarbeid!

Bjørn Sturla Odden