Det er mye å tenke på for tiden. Om alle tanker er like viktige kan man jo saktens diskutere. Egentlig er jeg ikke så opptatt av å ha fine flotte brede veier. Det er viktigere å utbedre samt rassikre de veiene vi har. Men allikevel: I dag har jeg tenkt på inflasjonen i bompengefinansierte veiutbygginger i dette landet.

Jeg må skynde meg å si at mine tanker på ingen måte er vitenskapelig begrunnet. Men jeg antar at det er slik at jo flere mennesker det bor i en by, i et fylke eller langs en vei –  jo flere biler kjører på veiene. Eksemplet jeg skal vise til er den største byen i Finnmark, Alta, med et sideblikk sørover langs E6.

Statens Vegvesen vedtok i 2013, i en såkalt konseptvalgutredning (KVU), at dagens Europavei 6 gjennom Alta ikke er rustet til å håndtere den fremtidige trafikkveksten i byen. Dette førte til at Alta kommune, i 2015, la fram en detaljert reguleringsplan med avlastningsveiens trase, samt konsekvensregulering av fylkeskommunale- og kommunale veier i tillegg til sykkel- og gangveier. I disse dager diskuterer man fremtiden til E6 gjennom Alta.

Jeg har i mange år kjørt strekningen Bodø- Alta flere ganger i året. Så mange ganger at jeg mener jeg er litt kvalifisert til å undre på om det medfører riktighet at Alta ikke er rustet til fremtidens trafikk –  slik Statens Vegvesen hevder. Her er bakgrunnen for min undring.

Europavei 6, E6, går fra Kirkenes i nord til Svinesund i sør og er hovedferdselsåre som binder byer og bygder i vårt langstrakte land sammen. Alle som skal til eller fra Finnmark, Troms eller nord i Nordland må følge E6 som blant annet går gjennom Nordlands mest trafikkerte rundkjøring som ligger midt i Fauske, en bykommune med rundt 6.100 innbyggere. Rundkjøringen i Fauske sentrum regulerer all trafikk mellom nord og sør. I tillegg kommer trafikken til Bodøhalvøya hvor byen Bodø ligger med sine 50.000 innbyggere. Det vil si et innbyggertall som er omentrent det samme som er i Finnmark, minus Alta kommune. Alle disse 50 000 som skal til Bodø ( hvis de ikke kommer fra sør langs kystriksveien) må passere den lille rundkjøringen midt i Fauske by på samme måte som alle de 164.000 menneskene fra Troms og 75.700 mennesker i Finnmark gjør hvis de velger landeveien som ferdselsåre til og fra sør- og Midt-Norge. Satt litt på spissen: Grovt regnet 320.000 mennesker blir berørt hvis rundkjøringen i Fauske blir stengt.

I malmbyen Narvik bor det rundt 18.800 mennesker –  nesten like mange som i Alta kommune. Gjennom Narvik kjører trailere, traktorer, motorsykler, privatbiler som ei elv til og fra Troms og Finnmark. Hålogalandsbrua som er under bygging ligger nord for Narvik – og gir ingen avlastningseffekt for Narvik. Gitt at trafikken nord/ sør øker vil flere enn 260.000 mennesker bli berørt hvis E6 gjennom Narvik stenges – enten fordi de selv ikke kan komme fram med bilen, eller fordi trailere med mat ikke kommer nordover.

Det er mulig jeg tar feil, men når en rundkjøring i Fauske kan betjene egen befolkning på 6100 innbyggere, i tillegg til Bodø by med 50 000 innbyggere, samt den øvrige trafikken til/fra Nordre Nordland, Troms og Finnmark, kan jeg ikke forstå hvordan Statens Vegvesen har kommet til at dagens Europavei 6 gjennom Alta ikke er rustet til å håndtere den fremtidige trafikkveksten i byen Alta – en by med 20.000 av Finnmarks totale 75700 innbyggere.

Jeg undrer på om kommunepolitikere i Alta mener at livskvaliteten hos folk flest i Alta blir bedre med etablering av avlastningsveien. Er folk i Alta villig til å forskuttere og finansiere en avlastningsvei som vil føre til merutgifter for familien i størrelse 12.800 – 26.000 kroner i året.

Kan noen svare på det?

Irene Ojala

Arctic Footprints

SKRIVER OMAVLASTNINGSVEIEN: Irene Ojala. Foto: Privat