Over hele landet har pantøkningen hatt effekt, både for innlevering og fornyelse av bilparken. På de siste to årene er panten doblet, og dette har medført en rekordstor dumping av biler. Ikke minst i Finnmark.

Vraking i Alta

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det ble vraket totalt 565 biler som var registrert på en adresse i Alta i fjor. Dette var 526 personbiler og 39 varebiler med grønne skilter. Dette er 170 flere enn året før, noe som betyr en vekst på hele 43 prosent. Aldri før har det blitt kastet så mange biler i Alta.

Vi ser tilsvarende utvikling både i Finnmark og i Norge som helhet. Tallene fra Finnmark viser at 1.920 personbiler og varebiler ble vraket, noe som er en vekst på hele 51,5 prosent. I Norge ble det totalt kastet 150.905 biler, som er drøyt 28 prosent mer enn forrige år.

– Bare én gang tidligere, siden statistikken ble etablert i 1985, er flere biler tatt ut av trafikken i Norge. Det var i 1996, da det ble vraket 224.000 biler, i hovedsak som følge av en midlertidig heving av vrakpanten til 6.000 kroner, opplyser SSB i sin gjennomgang av vrak-statistikken.

Holder ut

– Personbilene som ble tatt ut av trafikken i fjor, var i gjennomsnitt 18,4 år gamle. Chevrolet, Volvo og Mercedes var de tre merkene som holdt ut lengst på de norske veiene, forteller SSB.

– De var i gjennomsnitt 20 år eller eldre da de ble «pensjonert». Varebilene var i gjennomsnitt 15,4 år da de ble vraket, legger byrået til.

Ved inngangen til 2014 var det registrert 11.297 person- og varebiler i Alta kommune. Med dette som utgangspunkt kan vi si at det, til tross for den store økningen, ble vraket litt færre biler i Alta enn det som er vanlig i Norge. For hver 100. bil, ble det nemlig kastet fem biler i Alta. Normalen i Norge er på 5,2 per hundre biler. Finnmark totalt sett ligger på 4,6 per hundre, som er nest minst i Norge. Bare Akershus har mindre hyppighet.

– Må opp i 5.000

Norges Automobilforbund (NAF) mener det er opplagt hvorfor det har vært rekordstor avgang av biler i fjor. Og maner til ytterligere økning i vrakpanten.

– Vrakpanten sto på stedet hvil i over ti år. Den ble ikke en gang justert etter konsumprisindeksen, minner forbundet om i en pressemelding.

I 2012 ble den økt til 2.000 kroner, for så å øke fra januar i fjor til 2.500 kroner og nå sist 1. juli til 3.000 kroner.

– Økningene viser at vrakpanten er et godt verktøy for å få ut de eldste og mest forurensende bilene fra bilparken.

For å få til en jevnt høy utskiftning av bilparken, mener NAF at vrakpanten må være på minimum 5.000 kroner.

– Selv om den økningen vi har sett fører til økt vraking, må det mer til for å få ned gjennomsnittsalderen på den norske bilparken betydelig. En nyere bilpark er viktig både for trafikksikkerheten og miljøet, understreker NAF.