Etter tirsdagens harde ord mot Statens vegvesen og Finnmark fylkeskommune, har Loppas ordfører Jan-Eirik Jensen fått mange tilbakemeldinger.

– Folk syns det er bra jeg går så hardt ut, så kanskje noe blir gjort, sier Jensen, som nå reagerer på utspillet fra Bjørg Anita Joki i torsdagens Altaposten.

Krever asfaltering

Avdelingsdirektøren i Statens vegvesen sa der at mye er gjort, og at tunnelen framstår som mye sikrere.

– Ja, det har blitt noe bedre, og vi er innstilt på å leve med en smal tunnel og noe vannlekkasje. Men jeg krever fortsatt at hele tunnelen blir asfaltert, og jeg ber fortsatt om at viftene får gå noen timer hvert døgn, sier ordføreren.

– Viftene har gått hvert år siden 1986, trafikken har aldri vært større enn nå, likevel står de stille. Vegvesenet hevder at de virker, men i hvert fall ei av viftene mangler innmat, sier Jensen, som får mange innspill på at tunnelen aldri har vært så våt som nå. Viftene tørker ut mye av fukten, minner ordføreren om, som gjentar at han selv opplevde at matter ble fjernet i anleggsperioden.

– Jeg så traileren fjerne isolasjon for omlag 100 meter tunnel. Ikke mer penger, sier vegvesenet, men var mattene allerede betalt for? Og hvor ble de av? Spør Jensen, som vil at uhildede personer skal granske matter og vifter og asfalt og hele pengebruken; 71 millioner skattekroner siden 2010, uten at man i følge Jensen har fått det ønskede resultat.

Må være bedre inni

– Jeg anmoder fylkeskommunen om å granske hele prosjektet. Statens vegvesen har tidligere sagt at nå skal tunnelen bli helt ferdig, men vi har hatt to motorsykkelulykker på steder i tunnelen som ikke blir asfaltert, sier Jensen, som også påpeker betongrester og huller i veibanen etter den første utbedringen.

– Joki sier at veidekket i tunnelen er like bra som ellers på fylkesveiene. Det er å skyte over mål, faktum er at dekket i tunnelene må være mye bedre enn på yttersiden. Det har med forebygging av ulykker å gjøre. Brann og ulykke i tunnel gir røyk, med stor sjans for at brannbil og øvrig redning ikke kommer til ulykkesstedet, minner Jensen om.