Som Altaposten skrev torsdag formiddag fikk oppdrettselskapet NorwayRoyal Salmon (NRS) kritikk i rapporten rundt forliset i Kufjord 3. juli 2012. Blant annet ble det pekt på atmannskapet ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring på bruk av arbeidsbåtene,herunder kranbruk. Personell som håndterte båten var ikke bevisst på båtensoperasjonelle begrensninger

I rapporten, som ble offentliggjort torsdag formiddag, leggerSHT fram flere konkrete tiltak de mener bør gjennomføres.

  • Sjøfartsdirektoratet tilrådes å iverksette tiltak somsikrer at besetningen av små arbeidsbåter (under 15 meter) har tilstrekkeligkompetanse relatert til operasjonene som gjennomføres.

- Mangelfull kompetanse og risikohåndtering bidro vesentligtil at ulykken den 3. juli 2012 med arbeidsbåten Maria kunne skje. Det stillesi dag få krav til besetningens kompetanse for denne typer båter, selv omoperasjonene de gjennomfører kan være komplekse og krevende med mye tekniskutstyr involvert, heter det i rapporten.

  • Videre tilrås Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet åiverksette tiltak slik at oppdrettsnæringens bruk av slike arbeidsbåter er itråd med gjeldende regelverk hva angår passasjerbefordring.

- Undersøkelsen av ulykken 3. juli 2012 hvor Maria forlistehar vist at oppdrettsselskapet ikke var kjent med de krav som ble stilt til demsom rederi ved å bruke arbeidsbåter til passasjerbefordring. I følgeArbeidstilsynet er forskriftskravene til frakt av passasjerer generelt ukjent ioppdrettsnæringen. SHT mener derfor at manglende etterlevelse av sentralerammefaktorer i forskrift om drift av små passasjerfartøy, som sertifikatkravtil båtfører, sikkerhetsstyring og risikovurderinger for passasjerbefordring,gjelder flere selskap i samme næring, heter det i rapporten.

  • Til sist mener SHT at Sjøfartsdirektoratet tar inn dynamiskreststabilitet som et kriterium ved fastsettelse av maksimalt kranmoment foralle aktuelle lastetilstander når nytt regelverk for mindre lasteskip skal påplass.

- Undersøkelsen av ulykken 3. juli 2012 hvorMaria forliste viste at bestemmelse av maksimalt kranmoment i henhold til NBS1990 har mangler, ved at prøven skal foretas ved én definert tilstand og kun iforhold til en maksimal krengevinkel. Konsekvensen av dette er at den dynamiskestabilitetsreserven ved kranløft, og spesielt i kombinasjon med dekkslast, kan væreuviss og betydelig lavere enn regelverkets intensjoner, skriver SHT i rapporten