Da Ali Khodabakhsh, som eier og driver AE Motor & Bilservice AS sammen med Ernst Henriksen, for omkring to uker siden gikk gjennom fakturabunken dukket en regning fra selskapet Dinopplysning opp. Khodabakhsh trodde først dette var en faktura for innspilling av en radioreklame hos Radio Alta.

- Jeg var i ferd med å legge fakturaen i bunken sammen med andre fakturaer som skal betales, da jeg heldigvis begynte å stusse over firmanavnet, forteller Khodabakhsh.

Oppdaget tilfeldig

«Regningen» var fra selskapet Dinopplysning, og den var til forveksling lik en helt standard faktura i måten den er bygget opp på.

På ett sted på «fakturaen» står det imidlertid at det er snakk om et kampanjetilbud, for foretaksoppføring i dinopplysning.no – profilering m/logo. Prisen for oppføringen er 3.960 kroner ekskludert moms.

Både Khodabakhsh og kollega Henriksen mener det er svært lett å overse at dette er et tilbud og ikke en faktura, og at man i vanvare ender med å betale fordi man forveksler «tilbudet» med en faktura.

- Det var helt tilfeldig at vi så at dette ikke var en faktura. Dette er det veldig lett å glippe på. Det kommer på ingen måte klart fram at dette er et tilbud, sier Henriksen.

- Ren svindel

Han mener dette i realiteten er et svindelforsøk.

- Om selskapet har det juridiske på sin side, så er dette etisk sett et svindelforsøk. De har sikkert utformet «tilbudet» sitt på en sånn måte at det er innenfor regelverket, men dette er åpenbart et forsøk på å lage noe som folk uforvarende skal betale, sier Henriksen.

Khodabakhsh er enda klarere i sin formening om måten Dinopplysning driver på:

- Dette er ren svindel, og noe myndighetene burde sett på. Slikt kan ikke være lov! Det skulle vært et forbud mot å sende ut «tilbud» som er til forveksling lik fakturaer. Vi har vært inne og sjekket regnskapstallene til selskapet, og ser at de omsetter for nærmere tre millioner i året – mye av dette kommer garantert fra folk eller bedrifter som tror dette er en reell faktura. Vi kunne fort vært blant de som bidro til at selskapet tjener svindelpengene sine, hvis vi ikke hadde oppdaget dette.

Får ikke svar

Khodabakhsh forteller at han har forsøkt å ringe Dinopplysning og selskapet Half N Half Media AS, som står bak Dinopplysning. Her møter han bare en telefonsvarer.

Altaposten har også forsøkt å ringe, uten å komme gjennom. Vi har også sendt en mail med spørsmål til mailadressen som står oppført på dinopplysning.no. Onsdag i forrige uke fikk vi følgende svar: «Hei, Vi kommer tilbake med et svar på dine spørsmål i løpet av kort tid...»

Etter dette har det vært tyst fra selskapets side.

Advarer andre

Khodabakhsh og Henriksen håper de ved å varsle lokalavisa kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt metodene til Dinopplysning og Half N Half Media.

- Vi håper at folk skjønner hva de får i posten, og at de reagerer når de ser logoen til Dinopplysning – slik at de unngår å betale dette.

- Få reagerer

Altaposten sendte onsdag i forrige uke en mail med spørsmål til dinopplysning.no, tirsdag denne uka fikk vi svar fra daglig leder Thomas Hellenes.

- Dere sender ut noe som er til forveksling lik en faktura – ved at dere sender ut tilbudet på en giroblankett. Føler du at dere gjør det godt nok klart at dette er snakk om et tilbud, og ikke en faktura? Hvis ja - tror du mottakerne av «tilbudet» har samme oppfatning?- Vi opplever kun noen få som reagerer på dette. Vi har jo tross alt skrevet at det er et tilbud med store bokstaver.- Deres «tilbud» har vært omtalt flere ganger tidligere, og dette har ved en rekke anledninger blitt stemplet som «svindel». Likevel endrer dere ikke fremgangsmåte (eksempelvis ved å utforme «tilbudet» uten å få dette til å ligne på en faktura eventuelt klargjøre dette på en bedre måte). Hvorfor ikke?- Vi har utformet tilbudet slik at det skal skape oppmerksomhet hos mottager, for å kunne skille seg litt ut fra de tusner av tilbud norske selskaper mottar hvert år. At noen få misoppfatter dette, ser vi ikke på som noe stort problem. Vi informerer de få dette gjelder på vår telefonsvarer, eller via e-post.- Hva skjer i tilfeller der dere gjøres oppmerksomme på at en mottaker har betalt ved en feiltakelse?- Vi ønsker ikke å gå i detalj på måten vi driver vår virksomhet.- Er det mange personer/foretak som har klaget på «tilbudet»?- Nei, vi opplever det ikke sånn.- Selskapet Half N Half Media AS står oppført med en inntekt på drøyt 2,9 millioner i 2012. Hvor mye av inntektene stammer fra slik «tilbudsvirksomhet»?- Som flertallet av andre norske selskaper, svarer vi naturligvis ikke på detaljer som dette, skriver Hellenes.

- Ikke betal slike regninger!

Helene Falch i Forbrukerrådet forteller til Altaposten at de daglig mottar henvendelser fra bedrifter som mener seg svindlet av katalogfirma.

- Vårt råd er at man ikke betaler slike regninger eller fakturaer. En god del av katalogfirmaene har innbetalingsblanketter som er veldig lik fakturaer, og det er lett å ta feil. Derfor råder vi alle til å være skikkelig nøye når man mottar en faktura. Dobbeltsjekk hvorvidt dette er en reell faktura eller et «tilbud». Hvis det ikke er reelt, så betaler du ikke. Blir din manglende betaling fulgt opp med et reelt krav bør du protestere skriftlig – da er de avskåret fra å sende fakturaen til inkasso, forteller Falch.

Hun oppfordrer de som utsettes for slike svindelforsøk om å benytte seg av nettstedet «varslingslisten.no».

- Her har flere organisasjoner gått sammen med konkrete råd om hva man bør gjøre om man mottar slike fakturalignende «tilbud». Årsaken til at man ønsker en slik nettside er at dette er et relativt stort problem. Det er store beløp som hentes inn på denne måten.

- Har man lov til å gjøre dette?

- Dersom man som bedriftseier føler man utsettes for et svindelforsøk, så kan man velge å anmelde dette. Hvorvidt det er lov å sende ut fakturalignende «tilbud» har ikke vi i Forbrukerrådet myndighet til å avgjøre. Men det er tydelig at det finnes en gråsone her, siden disse selskapene har fått lov til å holde på så lenge. Vi vet at mange katalogoppføringsfirma tjener gode penger på bedrifter som ikke har god nok kontroll rundt hvilke regninger man skal betale.

- Når det gjelder dette konkrete tilfellet så synes jeg det høres veldig betenkelig ut. Vi vet at mange bedrifter uforvarende betaler slike regninger, og ber derfor folk på generell basis være obs når de mottar fakturaer fra katalogoppføringsfirma.

- SVINDEL: Ernst Henriksen og Ali Khodabakhsh mener "tilbudet" de mottok i realiteten er et svindelforsøk.