Selv skitrekkene blir rammet av de nye arbeidsgiveravgift-reglene som trer i kraft i juli.

Dette har med hvordan man definerer transportnæringen. Ifølge Helga Pedersen (Ap) har man muligens definert det bredere enn hva som faktisk er nødvendig for å imøtekomme EU og ESA.

– Dette har vi ikke vært klar over, så det er helt nytt for meg. Vi har ganske mange ansatte, og lønnsutgiftene er en stor del av drifta. Det er klart at dette vil få stor betydning for oss, sier dalig leder Synnøve Opgård Andersen til Altaposten.

Hun er klar på at en ekstra avgift, vil skape store problemer for drifta av alpinanlegget.

– Vi jobber i dag for å klare å kjøre anlegget i null. Vi har ikke sett for oss at det er noe særlig å gå på, i alle fall ikke de første årene. En merutgift på kanskje 140 000 kroner på et lite budsjett som vårt, vil få mye å si, sier Andersen.

Også alpinbussen vil rammes.

– Jeg har ikke tenkt på at vi kommer inn under disse reglene. Dette gir jo store konsekvenser for hele transportnæringa i distrikene, sier Opgård Andersen.

– Hva skal dere gjøre videre?

– Vi må jo bare jobbe for å lage et bærekraftig anlegg. Da må vi først og fremst få flere gjester, for vi har kapasitet, sier hun.