– Alta har 90.000-100.000 gjestedøgn i året. Det er omtrent det samme som Levi/Ylläs-området har i løpet av en hektisk langhelg. Her på berget er vi ikke kommet lenger enn at vi fortsatt diskuterer for eller mot scooter. I våre naboland er ikke dette et tema, og se hvordan turismen blomstrer, sa Østlyngen da han i superengasjert predikant-stil hamret inn sitt budskap under næringslivsdagen torsdag.

Han viste til at en by som Piteå med 40.000 innbyggere har scooter-drive-in på McDonalds, uten at noen som helst rynker på nesa, mens vi i i Alta må kjøre to mil ut av byen før vi finner først løype (se utdrag av appellen i en annen sak på disse sidene).

– Du skojar nu?

Vi ringte til Piteå for å sjekke om Østlyngens påstand stemmer; er det slik at du kan kjøpe burger fra scootersetet, og at folk synes det er helt greit?

– Ja, slik har vi hatt det i mange år, og jeg har ikke møtt noen som synes det er feil, sier turistbyråsjef Katarina Johansson i Piteå til Altaposten.

– Det er gode avtaler og godt samarbeid mellom kommune, grunneiere og scooterforeninger. Vi har faste scooterløyper inn til byen, og så lenge dette ikke misbrukes så er det ingen som klager, sier Johansson, som humrer når vi forteller om løypestrukturen i Norge.

– He-he, du skojar nu? Det høres mildt sagt merkelig ut. At man skal fraktes to mil er helt utrolig. Tilgjengeligheten er avgjørende, og om man vil støtte foretak som ser muligheter i scooterturisme så er det veldig viktig at man legger til rette. I Sverige fungerer dette fint, vi har direkteløype fra byen i Piteå, og også rett fra hotellet på Pite Havsbad. I Skellefteå starter de faktisk rett fra flyplassen med scooter. Det er helt uproblematisk, forteller Johansson.

Vil ha løype for alle

Det er mest lokalbefolkningen som bruker de bynære løypene i Piteå, men også lokalturister fra omlandet.

– I Alta er dette umulig, påpekte Østlyngen torsdag.

– Jeg har ved et par anledninger møtt grupper med finlendere på fjellet som har hatt lyst til å dra inn til Alta. Men når de har hørt at de må ta taxi de siste to milene, så har de betakket seg. Og det er vel ingen av oss som gidder å kjøre scooter til Levi hvis vi må parkere to mil fra hotellet. Men jeg har ikke hørt en eneste finlender som sier at det er et miljøproblem at løypene går helt inn i byen, ingen klager eller kjefter på meg når jeg kjører til hotellet, ingen sender sure blikk engang. Ikke er isen skadet og ikke er det døde ryper. Ingen dyr i Finland ligger med buken i været, det er et norsk fenomen at dette defineres som en styggedom, påpekte Østlyngen.

Han prøvde selv med safarivirksomhet for 15 år siden, men ga opp.

– Det ble for mye pes med kjøring og tilhengere, forteller han.

Siden har han argumentert for opprettelse av løype inn til Sentrum. Først mente han den burde være bare for turister, nå mener han den bør være for alle.

– Hvis vi bare får en «Levi-helg» til i Alta, så dobler vi antall gjestedøgn. Hvis hver turist bruker 2.000 kroner pr døgn, blir det et par hundre millioner kroner ekstra i året. Det er nok til at mange butikker går litt i pluss i stedet for i null, det er nok til at badeland kan gå i pluss i stedet for i minus. Det er lite som skal til, og det vil bety så mye for veldig mange.

Et drømmesentrum

I sitt innlegg torsdag viste han til hvordan dette kan være med på å skape et vinterland av Alta sentrum, noe som er unikt, noe ingen andre har.

– Vi må klare å få Alta sentrum til å bli et vinterland, med isbar i gågata der folk står i vinterklær og serverer drinker, der altafolk har sluttet å gå i dress og heller går i turklær, som man ser i alpene og Finland, der man hører noen hunder som bjeffer i utkanten, der man kan leie ski for å gå i byløypa, eller leie scooter og starte fra hotellet, der det kommer rein og pulk som tar deg til lavvoen i utkanten av Sentrum, hvor man får en ekte samisk opplevelse og blir brakt tilbake til hotellet, hvor man kjenner lukta fra bålet og man hører hundene bjeffe. Den opplevelsen blir annerledes. I dag er vi ikke annerledes, men får vi opplevelsene ut til folket så blir vi annerledes, lyder Østlyngens visjon.

Han mener Alta under vinterfestuka i mars er slik byen må framstå hele vinteren, med et pyntet Sentrum der det er liv og røre.

– Tenk på dem som kommer hit i januar; de ser ikke en dritt, det skjer ingenting, vi er en liten trasig bygd. Vi må skille oss ut slik at turistene får en wow-effekt når de går ut av hotellet. Sentrum må være levende, det er der det må skje, med gode attraksjoner som skiller seg ut, påpekte han.

Appellen var flammende, i 20 minutter argumenterte han for en ny giv i scooterturismen, som nesten ikke har hatt utvikling på 30 år. Han advarte mot at Tromsø kan komme som et skudd, slik de har gjort med nordlyset og hundekjøring.

– Tar de scooteren også fra oss, blir jeg sur. Vi har vært best i alle år, men med nye lover som kommer neste år, så er Tromsø i sin fulle rett til å lage løyper rett fra byen. Vi har et fortrinn med mange tusen scootere, verksteder og guider. Men om fem år er forrtrinnet borte. Vi kan være flinkest i klassen, om vi ønsker det. Men ønsker vi det? Nei.