Veteranbilturister er ikke som andre som andre bobilturister.

De kjører en 43 år gammel folkevognbuss som slett ikke er en bobil, selv om VW T2A, som den heter, faktisk fantes som campingbil også.

– Dette her var engang en brannbil som gikk i Østerrike. Jeg kjøpte den demontert i kasser og brukte 10 år på å putte den sammen. Du kan trygt si at jeg kjenner absolutt hver skrue i den, sier Julius Jacoby (29), tysk produktdesigner, bosatt i Sveits.

Lager bok nr. 2

– Men hvorfor reiser dere om vinteren?

– Jeg har norsk mor. Jeg har spurt flere om de ville bli med på å kjøre Norge på langs. Mange svarte ja til å kjøre om sommeren, men bare Julius svarte ja til å gjøre det vinterstid, ler Julia Jacoby (31). De to traff hverandre da de studerte produktdesign i Oslo i 2010, og reiste samme sommer Lindesnes-Nordkapp med sitt 50 hester spreke klenodium for første gang.

– Vi laget en fotobok med de beste bildene vi tok på turen. Nå lager vi en tilsvarende vinterbok, sier de to som giftet seg i fjor.

– Ja, dette er vår bryllupsreise, smiler begge og bedyrer at de aldri har vært i nærheten av en brudesuite, for ikke å snakke om et hotellrom, ei heller campinghytte.

Elsker kulde og snø

– Vi sover på reinskinn i telt. Rekorden til nå er 22 kuldegrader. Vi har truger, superbrede fjellski og snowboard. Vi rett og slett elsker kulde og snø, sier begge entusiasistisk og nærmest trygler om å bli trodd.

– Norge om sommeren er vakkert og flott. Norge om vinteren er ensomt og mørkt. Vi liker begge deler, sier Julia og Julius, som driver eget designfirma.

Til Knivskjellodden

Turen begynte like før jul, og i midten av februar må de være hjemme i Sveits igjen. Tirsdag ettermiddag passerte de Alta og tok en kjapp pit stop på en bensinstasjon. Mens Julius fylte bensin og tok en grundig sjekk i motorrommet, smurte Julia, nærmest selvsagt, noen lefser Polarbrød i fanget. Neste stopp er Nordkapp, nærmere bestemt: Knivskjellodden på ski og truger. Fordi – som nevnt: ekteparet Jacoby er ikke som andre tyske bobilturister.