Denne uka har moteindustrien fått stor oppmerksomhet i riksmedia ettersom flere butikker i Sør-Norge melder at de selger godt av svært dyre designermerker til barn. VG har blant annet skrevet om populære Burberry-skjerf til 1.600 kroner som minstejenta kan varme seg på og en kashmirbody til den nyfødte med en prislapp på over 800 kroner.

Kjøper kun det beste

Altas mest kjente blogger, kjent fra dokusåpen «Unge mødre», Rannveig Heitmann, har også engasjert seg i merkeklærdebatten. Og Heitmann bruker gjerne godt med penger når hun handler til sin sønn og datter.

– Jeg kjøper kun de beste klærne til barna, uansett hvordan prislappen ser ut. Jeg kjøper for eksempel aldri ulltøy på HM eller andre billigkjeder, for å si det sånn, poengterer Heitmann på sin blogg.

– Jeg tror også at de fleste foreldre ville ha kjøpt dyre klær til barna sine om de hadde hatt mulighet til det, og at den stygge kritikken jeg og andre mødre får, som velger å kjøpe merkeklær til barna, kommer av at de rett og slett føler seg litt utenfor og misunnelige og gjerne skulle hatt muligheten til å gjøre det selv, tordner Heitmann videre.

Og selv om det finnes klesmerker som er i grenseland, er det fremdeles ingen forhandlere i Alta som har tatt inn de dyreste designerne.

Barneklærforhandler Solveig Jørgensen er som altaværinger flest: Opptatt av kvalitet og komfort når hun shopper til ungene.

– Jeg er ikke den som handler en jakke til barna til 5.000 kroner. Ikke har jeg lommebok til det, men uansett ville det blitt helt feil, mener trebarnsmoren Solveig Jørgensen.

Bruker penger på klær som varer

I en sesong har Jørgensen vært Alta-konsulent for barneklærmerket Pomp de Luxe, som kun selges via såkalt «homeshopping», og på nett. Og hun opplever kunder i Alta som er prisbevisste, mens andre kjøper «alt».

– De som er godt kjent med merket fra før, venter på den nye kolleksjonen og handler da mye, forklarer Jørgensen.

Og selv om man får tak i billigere klær, mener ikke Jørgensen at Pomp de Luxe har for stive priser.

– En kjole til toåringen kan koste rundt 250 kroner, mens en to-pakning med strømpebukser kan ligge på 150, opplyser forhandleren, som selv setter pris på kvalitet når hun handler til sine tre barn.

– Det er ikke så mye vits å kjøpe en billig bukse når fargen forsvinner etter tre vask. Da bruker jeg heller en hundrelapp mer på et plagg som holder litt lenger, mener hun.

Vurderer mannekveld

Og som eneste Pomp de Luxe-konsulent i Alta, opplever Jørgensen et vidt sprang av kunder. Både storfamilier, bestemødre og småbarnsmødre står på kundelista.

– Jeg har hatt en mannlig kunde, men han var bare på besøk her en dag og bestemte seg for å handle. Men det hadde kanskje vært en idé å arrangere en kveld for alenefedre. Da hadde man nok solgt som hakkamøkk, humrer Jørgensen.

Hun selger bra av både hverdags- og festklær, men å få solgt vinterdresser til altafamiliene har vært verre.

– Folk er så innbarka til Reima-dressene, så det er vanskelig å få de til å prøve et annet merke, poengteres det.

Selger godt av rene produkter

På Altas eneste spesialbutikk for tøy og utstyr til barn, Bare Barn, har de derimot ikke hatt stor suksess med å ta inn dyrere merkenavn.

– Da venter folk heller til klærne kommer på salg før de handler, sier innehaver Beate Jensen.

Hun opplever at kundene hennes heller er opptatt av merkenavn som er kjent for god kvalitet, enn bare merkenavn for navnets skyld.

– Folk vil ha produkter i ren bomull eller ull og ikke syntetiske plagg.

– Hva syns du om et barneskjerf til 1.600 kroner?

– Det er hårreisende. Det er det samme med jakkene til mange tusen kroner. Jeg ville ikke kjøpt det til meg selv engang. Det er jo opp til hver enkelt, men man kan få varme og funksjonelle klær til en helt annen pris, påpeker Jensen.

LEVISBUKSE TIL BABYEN: Brita Johansen (t.v.) og Beate Jensen på Bare Barn selger godt av Levis-buksene til sine kunder. – Folk setter pris på passformen og kvaliteten, bemerker Jensen.