Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

SPENTE: Deltakerne i Offroad Finnmarks barneritt var spente før startskuddet gikk av i gågata i sommer. (Foto: Therese Stabrun)

SPENTE: Deltakerne i Offroad Finnmarks barneritt var spente før startskuddet gikk av i gågata i sommer. Foto: Therese Stabrun

– Litt for enkelt å forby sykling til skolen

Syklistenes Landsforening ønsker at barna sykler mye mer enn de gjør den dag i dag.

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening tar til ordet for å oppheve sykkel-forbudene som mange av landets skoler har innført.

– Vi i Syklistene har vært bekymret lenge. Det hører jo til en interesseorganisasjons oppgaver å være bekymret på vegne av egne medlemmer, men nå går det lenger. Vi er bekymret for barna. Nedgangen i sykling blant ungdom fra 17 til 9 prosent i en fireårsperiode  er skremmende. Barna parkerer faktisk sykkelen og det som er enda mer skremmende, det er de voksnes feil. For når vi spør barna, så vil de gjerne sykle. Både til skolen og ellers, men de får ikke lov, skriver Tronstad på landsforeningens blogg.

Ulike grunner til bilkjøring

Videre skriver hun at hun skjønner at det kan være ulike grunner til at barna ikke får lov til å sykle. Noen har kanskje ikke sykkel en gang, andre har kanskje en som ikke virker mens den tredje gruppen kanskje har dyre sykler og så har ikke skolen lagt til rette for sykkelparkering. I tillegg synes foreldrene at det er mer bekvemt å kjøre barna dit de skal, om det er til skolen, på besøk eller til fritidsaktiviteter.

Og her mener Tronstad foreldrerepresentantene i skolen FAU bør komme på banen.

– Det er FAU som ofte lager ordensreglene på skolen og jeg har kikket på en del av dem. Mange synes det er veldig greit å nedlegge et forbud mot sykling til skolen. Særlig for de minste barna. Andre skoler har satt opp skilt for sykkelparkeringsplassene, men disse er forbeholdt de eldste elevene. Både i regelverket og i mange skolers praksis har FAU gjort en stor jobb for at barna skal sykle mindre til skolen. Forbud mot sykling er vanlig. Mens jeg enda har ikke sett at noen skoler har nedlagt noe forbud mot bilkjøring. Enda det ofte er foreldrenes kjøring som skaper de farlige skoleveiene som gjør at barna nektes å sykle, fortsetter hun.

Informasjonssjefen mener det er her FAU-medlemmene må komme på banen.

– Noen skoler har klart å sette grenser, og samtidig være tydelige på at de ønsker sykling blant både foreldre og barn. Tårnåsen skole er et eksempel. Det finnes flere skoler som har klart å øke syklingen og redusere bilkjøringen, og virkemidlene kan være mange.

Det å sykle er en viktig basisferdighet

– Det å sykle er blant basisferdighetene et barn skal kunne og jo tidligere barn begynner å sykle, desto bedre syklister blir de. Og ikke bare det, jo bedre trafikanter blir de også. En gradvis tilnærming fra et enkelt til et komplisert trafikkbilde, øker ferdighetene og ikke bare på sykkel, avslutter Tronstad.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Krever svar om søppeldynge

Alta kommune har tatt affære etter at de ble klar over at dette berget av søppel og skrot har skjemmet ut Komagfjord i årevis.

– Fikk ikke lov å uttale meg

Asylsøker Deeq M. Walad hevder han fikk smekk på fingrene av Hero etter at han advarte mot boforholdene.

– Han kunne ikke forklare seg riktig

Beskyttet kompisene – slipper straff.

Ny-sykehuset kommer med båt(!) til Kirkenes

«Halve» sykehuset bygges i Tyskland.

Danser med gravemaskiner

Et unikt konsept holder på å ta form i sandtaket i Raipas. 

Beholder trua tross dystre spådommer

Vi lar oss ikke vippe av pinnen over rufsete nasjonaløkonomi.

– Fikk ikke lov å uttale meg

Hevder han fikk smekk på fingrene av Hero etter at han advarte mot boforholdene.