- Jeg syns det er trist hvis vi mister denne båten som har vært viktig for containertrafikken. Det vil bli merkbart mer trykk på veinettet, advarer havnesjef i Alta, Jens Petter Mathisen.

Det var NRK Nordland som først meldte nyheten om at godsgiganten Tollpost Globe vil kutte fraktbåten i Nord-Norge og flytte gods fra sjø til vei i stedet.

Det tror ikke Mathisen er noen ideell løsning.

- I Alta kommer det inn rundt 3.000 containere i året fra Tollpost. I en trailer går det to containere. Det betyr 1.500 ekstra trailere som vil gå frem og tilbake, poengterer han.

50 containere i uka

Tollpost Globes terminal i Alta er blitt en institusjon i havna og Mathisen kommer til å savne skipet hvis «Tege» forsvinner.

- «Tege» har vært en veldig viktig og trofast partner som har gått og gått. Men den begynner nok å bli litt liten. Tollpost har økt sin andel i Nord-Norge betraktelig de siste årene, bemerker havnesjefen.

Hver søndag legger «Tege» til havn i Bukta, med 100 containere om bord. 50-60 av disse losses av i Alta, som blir sendt videre med trailer til hele Finnmark.

- Alta er endestasjon for Tollposts godsskip. Det er noen containere som kommer opp med Nordslandsbanen til Bodø, lastes over i skipet og kommer deretter hit. Derfor sier vi ofte at jernbanelinja går hele veien til Alta, smiler Mathisen.

Ifølge NRK vil alternativet til «Tege» være 6.000 flere vogntog på nordnorske veier hvert år.

Handler om tidsbruk

Tollpost Globe sier at de ikke lenger har råd å opprettholde dagens fraktebåt i drift.

- Utfordringen er at båten er gammel, og må rustes opp for veldig mye penger, sier John Kenneth Selven i Tollpost Globe til NRK Nordland.

Men den lokale havnesjefen tror ikke logistikkfirmaet kutter skipet av økonomiske hensyn.

- Om det er så mye billigere med 6.000 flere vogntog, vet jeg ikke, men jeg tror det er tidsbruken det står på. Å kjøre fra Østlandet og nordover tar to døgn. Båt tar betraktelig mer tid. Vi har det så travelt i dag. Vi har ikke tid til å vente, bemerker Mathisen.

Han håper nå på at et spleiselag mellom flere aktører blir løsningen og at godstrafikken til havs til Alta vil bestå.

- Det jobbes med å finne et fartøy som kan ta containere for flere aktører. Vi har bedt om et møte med Tollpost, men ikke fått noen innkalling ennå.

Og hvorvidt Alta havn kommer til å tape penger på at «Tege» forsvinner, er det ikke regnet på.

- Det er uansett en avgift for trailerne som kommer inn på anlegget også.

- Kommer Tollpost til å forbli i havna?

- Vi har ikke fått noen indikasjoner på at de kommer til å endre på dette knutepunktet. Om de får varer via bil eller båt, vil deres system fungere på samme måte som i dag.