- Nå må de komme i gang med å utbedre veier og tunneler i stedet for å svi av pengene på en skokk med byråkrater, sier Jensen.

Brukte 2,4 mrd.

Det er VG som melder at Statens vegvesen i fjor brukte konsulenter for 2,4 milliarder kroner, omtrent tre ganger mer enn det etaten brukte på asfalt.

- Jeg blir trist av pengebruken og flere hundre nyansettelser, når jeg vet hvilke samferdselspolitiske utfordringer vi har lokalt. Jeg tenker på både fylkesvei 882, Øksfjordtunnelen, traseene Tverrfjord-Nuvsvåg og Sør-Tverrfjord-Sandland i Vestre Loppa. Her handler det om dårlig veikvalitet, men først og fremst rassikring for å forhindre fatale ulykker, sier Jensen til Altaposten

Flere ansatte

I årsrapporten fra etaten kommer det fram at Statens vegvesen i fjor fikk 390 flere ansatte, i hovedsak personer med høyere akademisk utdanning. Dermed har etaten nærmere 7.000 ansatte. Samtidig har konsulentbruken vokst de siste to årene. I 2010 kjøpte Vegvesenet konsulenttjenester for 1,5 milliarder kroner.

Økningen i konsulentbruk fra 1,5 milliarder kroner i 2010 til 2,4 milliarder kroner i fjor blir forklart med økt aktivitet, spesielt ved igangsettelse av nye veiprosjekter.

- Når aktiviteten øker, så øker også bruken av konsulenter, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje til NTB.

Kontraster

Loppa-ordføreren mener imidlertid at opphopingen av byråkrater står i kontrast til situasjonen i distriktene.

- Her er prosjekter som er ferdigplanlagt og ligger klar, for eksempel traseen over Tappelufteidet der trailerne står konstant i vinterhalvåret, påpeker Jensen. Han har lite forståelse for at man ikke kommer raskere i gang med livsviktig infrastruktur som også vil øke inntjeningen for næringsaktørene.

Må løses raskere

Ordføreren har også fått med seg at det gjerne står igjen veipenger.

- Når milliardbeløp ikke kommer til nytte blir man ganske så provosert. Det må være mulig å komme raskere i gang med prosjektene når politikerne har et ønske om å løse flokene, sier han.

Øksfjordtunnelen er en av landets desidert dårligste tunneler. Her har fylkeskommunen funnet en del penger, men langt i fra nok.

- Rassikringen pågår og løftet er utbedringer vår og sommer. De har imidlertid ikke penger til selve veidekket. De som har kjørt gjennom tunnelen vet jo hvor ille det er, avslutter han.