I Naturvernforbundet er det en sterk bekymring for de høye verdiene av perfluoroktylsulfonat (PFOS) som er målt ved en rekke flyplasser i Norge.

Forbundet mener at Alta Lufthavn peker seg ut i negativ forstand.

- Det som er avdekket er rett og slett en miljøskandale om vi ser hele landet under ett. I Alta tilsier både verdiene av PFOS i grunnen og den sårbare naturen i umiddelbar nærhet at det straks igangsettes opprydding, konstaterer en av forurensingsekspertene i Naturvernforbundet, Anders Berg Clausen.

Meldte selv fra

I Naturvernforbundet blir verdiene på PFOS som er påvist rundt brannøvingsfeltet ved Alta Lufthavn karakterisert som «veldig høy forurensing».

- Det som er bra er at Avinor selv har tatt initiativ til å kartlegge omfanget og ordne opp. Vi tolker det som et signal om at Avinor tar forurensingen på alvor, og at de vil igangsette nødvendige tiltak, klargjør Berg Clausen.

Lufthavnsjef Charles Kristiansen ved Alta lufthavn bekrefter at Avinor allerede har tatt grep, og at det vil få synlige konsekvenser i Alta.

- For det første er Avinor selv som har fått utarbeidet rapportene. Samtidig har vi skiftet ut tidligere type brannskum straks vi ble klar over at den innholdt dette stoffet. I Alta vil vi også gå inn og renovere hele brannfeltet slik at vi sikrer det mot avrenning av kjemikalier.

Kreftframkallende

Synderen er altså den kjemiske forbindelsen PFOS som har vært brukt i brannskum. Relativt store mengder av stoffet har havnet utenfor øvingsfeltet på Alta Lufthavn opp gjennom årene.

Det er påvist PFOS-verdier på 1300 mikrogram per kilogram i grunnen. Etter normverdien til norske myndigheter regnes forurensing for verdier over 100 mikrogram per kilo. Mer interessant er at myndighetene har satt grensen ved 250 mikrogram per kilo for krav om tiltak.

- Forskning viser at PFOS er kreftframkallende, kan virke hindrende på reproduksjon og innvirke på genene. Like foruroligende er det at PFOS er veldig stabilt og ikke brytes ned i naturen. Det samles derfor opp i næringskjeden, forklarer Anders Berg Clausen.

Omfattende kartlegging

Det er de landsdekkende konsulentselskapene Sweco og Cowi som i samarbeid har undersøkt grunnen ved Alta Lufthavn på oppdrag fra Avinor.

- Generelt har miljø høy prioritet i Avinor. Ved Alta Lufthavn er hele driften bygd etter miljøstandarder, forteller lufthavnsjef Kristiansen.

Det framkommer ved at tidligere problemer med avisningskjemikalier på rullebane og fly er under full kontroll. En ny avvisningsstasjon for flyene der all avrenning samles effektivt opp er et av tiltakene.

- Sammen med at bruken av avisningskjemikalier er sterkt redusert og brukes i lite omfang i Alta, gjør tekniske tiltak at dette ikke er et problem i dag. Nå gjenstår det å få full kontroll på PFOS som følge av tidligere bruk.

Mener å ha kontroll

Avinor slår fast i en pressemelding at de har kontroll på forurensingen fra brannskum.

Den 14. januar 2013 overleverte Avinor den andre samlingen med rapporter om forurenset grunn til Klima- og forurensnings-direktoratet (Klif).

Rapportene er basert på en kartlegging av 42 av Avinors 45 lufthavner. Rapportene fokuserer særlig på funn av stoffet PFOS og andre PFCer (polyfluorert organisk forbindelse) fra brannskum.

Forbudt i 2007

Avinor har alltid brukt brannskum som har vært myndighetsgodkjent, og tok selv initiativ til å fase ut bruken av skum med PFOS allerede i 2001 - hele seks år før det ble forbudt av myndighetene.

Det viste seg imidlertid at det myndighetsgodkjente brannskummet som ble tatt i bruk fra 2001 - og som har betegnelsen AFFF - også inneholder PFCer som ligner PFOS i egenskaper.

Fra høsten 2011 startet Avinor å bruke et nytt brannskum; Moussol - som er garantert helt fritt for fluorforbindelser. Fra desember 2012 brukes det ikke brannskum med fluorforbindelse ved noen Avinor-lufthavner.

Ingen helserisiko

Avinor hevder at de har dokumentert at det ikke medfører helserisiko ved å oppholde seg på verken ved de nedlagte brannøvingsfeltene eller de som er operative i dag. Det er heller ikke forbundet med helserisiko å bade i vann med avrenning fra øvingsfeltene.

Rapportene konkluderer også med at det ved 24 lufthavner ikke er påkrevd med tiltak, mens det ved 15 lufthavner anbefales å gjennomføre tilleggsprøver for å sluttføre vurderingen av PFOS-forurensing både på brannøvingsfelt og i nærmiljø. <\n>

Tre verstinger

Ved tre lufthavner vil det på bakgrunn av kartleggingsarbeidet bli iverksatt tiltak. Dette gjelder Bergen lufthavn Flesland, Kristiansand lufthavn Kjevik og Harstad/Narvik lufthavn Evenes, hvor det er funnet svært høye verdier av PFOS.