Den daglige lederen i Alta-bedriften Bildeler og rekvisita visste ikke om han skulle le eller gråte da det dumpet ned en faktura på 2.750 kroner.

Oppdatering

Han husket nemlig ordrett hva som ble sagt da firmaet Det norske kartselskapet AS ringte for å «oppdatere» en tjeneste.

- Alarmklokkene ringte umiddelbart, ettersom vedkommende ikke kunne redegjøre for selv de enkleste ting. Jeg ba selgeren sende en e-post hvis han ville tilby tjenester. Det pleier å skrelle vekk mange selgere, men her valgte vedkommende å sende regning. Da blir man arg og oppgitt, sier Reiersen til Altaposten.

Svadasvar

For den nette sum av 2.200 kroner pluss moms skulle Alta-bedriften få en diffus pakkepris på oppføring på atlas.no i 12 måneder. Med i pakken var også kartutsnitt til hjemmeside, samt en sms/gps-løsning.

- Da jeg spurte om det ikke er gratis å få dette gjennom Google Earth, ble det et umiskjennelig svadasvar, forteller Reisersen. Da han fikk regningen forsøkte han forgjeves å få tak i selskapet. Irritasjonen gikk raskt over i forbannelse. Da gikk turen til Alta lensmannskontor.

Mange blir lurt

Han mener svært mange går på limpinnen i den travle hverdagen. Når fakturastormen kommer på høstparten, er det veldig lett å gå med harelabb over regningsbunken. I dette tilfellet var det oppført organisasjonsnummer og det hele. Det krever et våkent blitt for å ikke anvise en regning for betaling. Reiersen hadde imidlertid god husk når det gjelder akkurat dette selskapet.

- Jeg oppfatter dette som lureri. Det betyr at jeg ikke tar lett på det, men mener det er en sak for politiet. Det finnes også grenser for hvor tålmodig man skal være med denne type salgsvirksomhet. Dette er selvfølgelig ikke første gangen vil blir utsatt for dette. Det florerer av de som forsøker seg, sier Reiersen, overbevist om at mange kjenner seg igjen.

- Sendte feil

Selskapet bak fakturaen lover å rydde opp.

- Vi behandler alle kundehenvendelser med ytterste seriøsitet. Det gjelder selvfølgelig også eventuelle klager, sier salgssjef Willy André Wiesner ved Det Norske Kartselskapet AS til Altaposten. Han synes det er svært beklagelig at saken får denne type oppmerksomhet.

- Vi gjør opptak av samtaler som lagres lokalt på selgerens maskin. Om kunden ønsker det, eller i spesielle tilfeller, gjør vi skriftlige avtaler, sier Wiesner.

Han har sjekket opp i saken til Bildeler og rekvisita, og innrømmer at det var gjort en feil fra selskapets side.

- I dette tilfellet var salget gjort muntlig med e-postkvittering, men sendt til feil e-postadresse, en bokstavfeil. Dette kan også dokumenteres. I dette tilfelle, hvor vi åpenbart har sendt mailen feil, vil vi omgående kreditere den fakturaen, om vi blir kontaktet av kunden med en bestridelse. I denne saken ikke dette blitt gjort. Vi mottar i stedet en bestridelse i dag tidlig, to timer senere er vi politianmeldt av kunde og en journalist ringer. Vi har ikke fått akseptabel tid til å behandle denne klagen før dette har gått videre, legger han til.

Slipper å betale

Nå slipper Bildeler og rekvisita å betale fakturaen.

- Vi har kontaktet kunden og informert om at på bakgrunn av at e-postkvitteringen er sendt feil, så har vi kreditert denne fakturaen, legger han til.

Salgssjefen mener kunden burde klaget til dem i stedet for å anmelde faktureringen.

- Jeg vil si jeg finner det spesielt underlig at klager heller går til anmeldelse i stedet for å gi oss normal tid til å løse saken. Jeg stiller meg også spørrende til om saken har blitt fremlagt hos politiet på en slik måte så det ble tydelig at klager sendte skriftlig klage til oss to timer før han dukket opp på politistasjonen, uttaler Wiesner.