Styremedlem i Landsforeningen mot seksuelle overgrep, Elin Skjeltorp,  skriver på nettstedet nordnorsk debatt at mange ferdigutdannede lærere, sykepleiere, og psykologer lærer lite eller ingenting om seksuelle overgrep og at leger og terapeuter kvier seg for å stille overgrepsrelaterte spørsmål til pasienter.

– Resultatet blir blant annet at ADHD er den vanligste diagnosen på overgrepsutsatte barn, skriver Skjeltorp og viser til psykolog Arne Blindheim og hans forskning presentert i NOU rapport 2012:5.

Leter ikke etter fulltidsmonstre

Et helt land er i opprør etter overgrepssaken i en privat barnehage i Tromsø der en mannlig barnehageansatt i 30-årene er fengslet og siktet for overgrep mot 11 barn. Elin Skjeltorp påpeker at man i overgrepssaker ikke leter etter et fulltidsmonster.

– De som gjør onde handlinger kan fint være blide og hyggelige mennesker i andre sammenhenger. Siden de bærer hemmeligheten om sine ugjerninger godt gjemt, må vi ta omveien om barna for å ta flest mulige overgripere. Vi må snakke med barn om slike krenkelser, lære oss å lese adferden deres og tro på de som betror seg, skriver Skjeltorp.

Tabuer tar fra dem ordene

Hun mener videre at forholdene må legges bedre til rette for å avdekke overgrep og at barne- og ungdomspsykiatrien bør ha traumekartlegging i inntaksrutinene sine. Videre mener hun at handlingsplaner ved mistanke om overgrep må være en selvfølge i barnehager og grunnskole.

– Går vi inn på Klaraklok.no under temaet «overgrep», er det påfallende hvor mange barn og unge som ikke vet hva seksuelle overgrep er. Uvitenhet gjør dem til lettmanipulerte ofre. Tabuet fratar dem ordene de kunne brukt til å varsle, sier Skjeltorp.

Ikke vanskelig, men viktig

Ada Sofie Austegard i Stine Sofie-stiftelsen sa under et foredrag i Alta for en tid siden sa at hun var drittlei av å høre at overgrepssaker var vanskelige. Skjeltorp deler dette synet. I innlegget sitt på nettstedet skriver hun:

–  Vi må dessuten slutte å omtale overgrepsproblematikken som vanskelig. Språket påvirker vår holdninger og adferd. Vi skylder barna våre å si at dette er VIKTIG å snakke om, for så å ta denne praten. Hjemme, i lyttekroken i barnehagen, i klasserommet.