Torsdag ble Høyre, Frp og Senterpartiet enige rundt ny motorferdsellov.

Denne åpner for en rekke endringer som vil få store konsekvenser for både rekreasjonskjørere og for aktører som driver med scooterkjøring i næringsøyemed, eksempelvis reiselivsaktører.

«Fri kjøring» på vann

Når loven trer i kraft vil du kunne kjøre hvor du vil på islagt vann, såfremt scooterløypa går over det aktuelle vannet. I dag gjelder 300-metersgrensa uansett om scooterløypa går over fjellet eller på islagt vann.

– Blant scooterkjørere jeg har snakket med er 300-metersregelen på islagte vann noe som virkelig irriterer. Nå får man tillatelse til å kjøre inn til land for å campe, såfremt det går en scooterløype over det aktuelle vannet, sier stortingsrepresentant Jan Henrik Fredriksen (Frp).

Lettere med nærings-disp

Det blir også svært mye enklere for kommunene å gi dispensasjoner til næringsaktører. I dag kan næringsaktører benytte seg av allemannsretten, og kjøre langs eksisterende løyper. Men å få dispensasjon til kjøring utenfor løype er ofte vanskelig, de gis for maks en sesong i slengen og eventuelle dispensasjoner også kan påklages.

– Her kommer det endringer som tar sikte på å gjøre det lettere å få dispensasjon for næringsaktører. Vi åpner også for næringskjøring i samtlige kommuner som måtte ønske det, her har særlig kommunene i nærheten av svenskegrensen og høyfjellskommunene grunn til å juble. For disse så er dette en veldig god dag, sier Fredriksen.

Flytter makta

Motorferdselloven har også som mål å heve sikkerheten til scooterkjørerne, blant annet ved å stille strengere krav til merking av løyper.

Det er også lagt inn et passus om hvordan makt og myndighet skal flyttes fra Fylkesmannen og ut til kommunene.

– Over en periode på seks år skal myndigheten gradvis overføres til kommunene, under visse forutsetninger.

– Vil dette si at kommunene om seks år kan bestemme seg for kraftig økning i antall kilometer løyper, eventuelt fri kjøring?

– Nei. Man skal fortsatt ta hensyn til både trekkruter og kalvingsområder for reindrift, til flora og fauna og annet. Vi har ikke gått inn for et løsslipp, og stiller fortsatt krav til kommunene dersom de ønsker å endre på løypenettet. Om kommunene dokumenterer behov og forholder seg til krav i loven så vil jeg tro at det åpnes for tilrettelegging av nye løypekilometer, nøyaktig hvordan dette blir er vanskelig å svare på akkurat nå, sier Fredriksen.

– Veldig gledelig!

Ronny Berg (Frp) er ikke i tvil om at endringene i motorferdselloven vil bli godt mottatt, ikke minst i Finnmark:

– Man hører stadig vekk om familiefolk som har kjørt ut fra løypa og til ei vik for å pilke, og så viser det seg at de har kjørt noen meter for langt. Disse har blitt bøtelagt, til stor frustrasjon. Nå blir dette endret på, heldigvis, sier Berg.

Han er glad for at Senterpartiet valgte å bli med på dette:

– Slik rekreasjonskjøring vil vi se i distriktene. Det kommer ikke noen scooterløyper i Oslo-området, det er jeg ganske sikker på. Så dette er i høyeste grad et distriktstiltak. Veldig gledelig, sier han.

Berg er også glad på vegne av næringsaktører som tilbyr scooterkjøring:

– For Altas del kan for eksempel kjøring til Haldde bli aktuelt, nå som det åpnes for en annen disp-praksis. Det vil være helt kanon for reiselivsbedriftene som tilbyr slike produkt. Og vi ser jo at både kommunen vår og andre kommuner , sier han.

Varaordføreren i Alta legger ikke skjul på at han har ventet utålmodig på at noe skulle skje med loven:

– Prøveordninger med scooterløyper startet for massevis av år siden, og arbeidet med ny motorferdsellov startet i 2005. Denne loven har blitt trenert og utsatt av de rødgrønne. De har gjort det de kan for å hindre en ny lov. Men så kommer det en ny regjering på banen, tar fatt i arbeidet og sørger for at noe skjer. Det er veldig godt å være vitne til.

Roser Fredriksen

Berg er ikke i tvil om at hans partifelle skal ha mye av æren for at loven nå blir realisert:

– Når det gjelder denne saken skal for øvrig Jan Henrik ha masse ros. Jeg vet hvordan han har jobbet og stått på for denne saken, sier Berg.

Fredriksen kvitterer på rosen med å rette en liten stikker til Ap:

– Ap har i lang tid forsøkt å trenere, utsette og forhindre arbeidet med ny motorferdsellov. Hadde jeg tilhørt Ap i Finnmark ville jeg vært fortvilet, for jeg tror de får en forferdelig tøff valgkamp i fylket vårt med tanke på hvordan de har behandlet denne loven, sier han.