– Om få uker presenterer vi en ny ordning for fergeavløsning for fylkesveier. Dermed kan fylkeskommunene bruke de pengene de i dag bruker på ferger, til å investere i broer og tunneler, sa kommunalminister Jan Tore Sanner da han lørdag talte til Høyres landsmøte.

– Dette har jeg arbeidet hardt for, siden fra Ap satt i regjering. Nå får prosjektet med tunnel og bru til Korsfjord i stedet for ferge en ny sjanse, sier Frp-politiker og korsfjording Odd Eilert Persen til Altaposten.

Fergefri vei langs fjorden fra Leirbotnvann til Kvalsundbrua har vært hans hjertesak i alle år. Han medgir å ha vært ei skikkelig maskråke. Lørdagens signal fra Sanner er derfor en stor personlig seier for Persen.

– Beregninger viser at det koster 12 millioner kroner å drive ferga hvert år. I tillegg må det bygges nye kaier. De 600 millionene man sparer på å kutte ferga de neste 40 årene kan heller brukes til tunnel og bru, påpeker Persen.

Ordningen Sanner varsler foreslås gjeldende fra 2016. Det har ikke vært noen slik ordning for fylkesveier. Inntektssystemet for fylkeskommunene har vært slik at fylkene i realiteten taper rammetilskudd når de gjør om en fergestrekning til en vei, bro eller tunnel.

Riksveier har en ordning for alternativ bruk av fergetilskudd. Ordningen innebærer at drifts- og kapitalkostnader som spares inn når en fergestrekning erstattes eller kortes ned av en ny vei, kan brukes som bidrag til finansieringen av veiprosjektet.

– Dette er det som skal til for å realisere Korsfjord-forbindelsen, hvis vi ikke får det nå, får vi det aldri, sier Persen, som ikke vil ta på seg æren for at forslaget nå settes fram.

– Det er ikke min fortjeneste, jeg er bare en blant mange som har jobbet med dette, sier Persen.

– Fylket har oversikt over hvor mye overføringer som kommer i dag til fergedrift. Det er ingenting å vente på – bestill bare sak til politisk behandling i juni, lyder fylkestingsrepresentant Laila Davidsens oppfordring til fylkesvaraordfører Bente Haug i en kommentar på Facebook.