Barents NaturGass (BNG) har nettopp inngått en 5 årig kontrakt med Eni Norge for levering av LNG til det nye moderne supplyskipet Stril Barents fra rederiet Møkster. Stril Barents er knyttet til Goliatflyteren.

Infrastruktur for bunkring

Barents NaturGass (BNG) leverer LNG produsert på Melkøya i Hammerfest til Stril Barents gjennom det mest moderne og sikre anlegget for LNG-bunkring i Norge. Anlegget har i dag en lagringstank på 250 kubikk og kan levere inntil 150 kubikk LNG i timen.

Med økende antall aktører som velger LNG drevne fartøy til helårlig aktivitet i Barentshavet, slik som Barentshavspionerene Eni Norge og Møkster gjør med skipet Stril Barents, ser BNG for seg en utvidelse av kapasiteten til bunkringsterminalen i årene som kommer.

Satser videre

LNG som drivstoff i skip er en viktig bidragsyter i arbeidet for å nå Norges klimamål.

- BNG planlegger derfor å bygge flere bunkringsanlegg slik at LNG skal bli lettere tilgjengelig for flere fartøy, forteller Salgssjef i BNG, Stig Nyvoll Olsen.

- Valg av lokasjoner for nye anlegg vil avhenge av hvor fartøyene ønsker å bunkre, sier han.

Ved å benytte LNG/naturgass som drivstoff reduseres utslippene av miljøskadelige stoffer kraftig sammenliknet med marin dieselolje.

- Vi er godt fornøyd med å benytte kortreist energi til vårt supplyfartøy for Goliatplattformen, og samtidig bidra til reduksjon av skadelige miljøutslipp, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.