Den høyt skolerte perkusjonisten har de siste årene opptrådt i hjembyen, ikke bare som trommis, men også som dyktig vokalist, frontkvinne i eget jazz-pop-band Heimen og formidabel tolker av P. J. Harvey.

I jula og sist helg holdt Kari Heimen konsert på Barila med duoen Gud å kværmann, der hun har med seg Emil Bekkevold på vokal, gitarer og banjo. For anledningen var duoen begge gangene utvidet til trio ved Svein-Hugo Sørensen på kontrabass.

Genuint ekte

Mens Alta-artisten i bandet Heimen synger på engelsk, synger hun i Gud å kværmann egne viser på norsk og sin egen dialekt, trygt fortøyd i nordnorsk visetradisjon. Repertoaret til duoen består for øvrig av coverversjoner av norske og amerikanske folk- og countrylåter. Overraskende nok er det Heimens eget materiale som holder høyest kvalitet. Mens Bekkevolds helt streite fremføring av kjente og kjære låter til tider mangler særpreg, er det alltid noe genuint ekte og veldig originalt over Heimens egne viser.

Personlig og spennende

I tillegg til å være en trygg vokalist og dyktig trommis – en temmelig krevende kombinasjon live – står 47-åringen frem som moden låtskriver av ypperste kvalitet, både når det gjelder tekst og musikk.  Viser som Arven og Sang til han Pappa er så personlige, melodisterke og spennende, men samtidig fri for klisjéer, at selv Ola-Bremnes-hiten Mi pia og andre cover-svisker i konsertrepertoaret til Gud å kværmann fortoner seg som en trauste transportetapper frem til neste Heimen-vise.

Bernhard Hienerwadel