Statens vegvesen opplyser tirsdag at de vil si opp kontrakten med selskapet Obras Subterraneas – en av entreprenørene på E6 mellom Langslett og Sørkjosen. Obras Subterraneas hadde ansvaret for tunneldrivingen gjennom Sørkjosfjellet i Nordreisa, men det viste seg etter hvert at spanjolene ikke maktet å holde tempoet som var satt opp i kontrakten.

Nå er prosjektet flere måneder etter skjema.

– De kom sent i gang og har ikke vært i nærheten av å holde tempoet forutsatt i kontrakten. Vi har vært i tett dialog med selskapet hele vegen, og håpet i det lengste vi skulle unngå denne situasjonen. Men tross oppbemanning og endringer i stedlig ledelse har ikke entreprenøren kommet opp på det nivået som er nødvendig for å komme i mål med prosjektet til avtalt tid, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Måtte velge spanjolene

Overfor Altaposten sier Løvli at de ved kontraktsinngåelse ikke hadde noen mistanke om at det spanske selskapet skulle være et katastrofalt valg.

– Gjorde dere en tabbe da spanjolene fikk kontrakten?

– Nei, det kan man ikke si. Vi har et regelverk å forholde oss til, som reguleres av EØS-avtalen. Alle store oppdrag skal ut på anbud, og her kan utenlandske selskap delta. Vi stiller krav til dokumentasjon, referanseprosjekt og lignende. Obras hadde alt dette i orden, og da de i tillegg hadde det billigste anbudet var vi nødt til å velge dem, sier Løvli, før han legger til:

– Men i ettertid har vi fått et økt fokus på at vi skal sjekke bakgrunnen ekstra nøye når vi har å gjøre med entreprenører vi ikke kjenner. Spanjolene ble sjekket ut, og hadde for så vidt alt i orden, med referanseprosjekt fra hele verden. Det var ingenting som tilsa at de ikke var kvalifisert for denne jobben.

– Drastisk og uvanlig grep

For tre uker siden fikk det spanske selskapet skriftlig varsel om at kontrakten ville bli hevet dersom de ikke klarte å møte konkrete krav satt til dem.

Kravet fra Statens vegvesen var en inndrift i tunnelen på 90 meter i uka. Framdriften har i løpet av de siste tre ukene blitt bedre, men på langt nær god nok, heter det i pressemeldingen.

– Det er beklagelig at vi må ty til et såpass drastisk og uvanlig grep, men vi anser dette å være den beste løsningen for prosjektet. Vi er nødt til å unngå større forsinkelser, sier Løvli.

Til Altaposten sier Løvli at det ikke finnes forhold som skulle komplisere prosjektet nevneverdig:

– Det er ikke vanskelig berggrunn eller geologi her. I slike prosjekt måler vi hele tiden opp mot resultat fra andre prosjekt i samme område. Og det vi ser fra Sørreisa er at det gikk veldig tregt sammenlignet med eksempelvis tunneldrivingen i Alta-området.

Forsinkes ett år

Ifølge Statens vegvesen blir prosjektet trolig forsinket med ett år som følge av dårlig fremdrift og heving av kontrakten.

– Forsinkelsen ville imidlertid ha blitt større dersom Statens vegvesen hadde opprettholdt kontrakten med OSSA, heter det i pressemeldingen.

Jobben vil bli lyst ut i markedet på nytt i løpet av april, slik at aktiviteten kan gjenopptas så fort som mulig.

Løvli sier til Altaposten at mye gjenstår før en ny entreprenør kan ta fatt på jobben med å drive tunnelen videre:

– Etter utlysning skal tilbyderne få regne på anbudet. Vi håper å kunne åpne anbud og deretter tegne kontrakt med ny tilbyder før ferien. Om så skjer kan man være i gang utpå sensommeren eller høsten. Da vil man være ett år etter skjema, sier han.