Både hos høyre- og venstresiden i formannskapet var det store forventninger til at fylkeskommunen skulle komme for å gi svar på en rekke uavklarte spørsmål, ikke minst rundt Årøyasambandet. Her planlegger fylkeskommunen en ny type hurtigbåt som skal kunne ta mindre vogntog og biler, men som ifølge lokalbefolkningen vil bli et katastrofalt dårlig tilbud.  Og ikke minst, hevdes det, å være et langt dårligere alternativ enn dagens ferge som befolkningen ønsker å beholde.

– Jeg har fått beskjed om at ingen av Årøyutvalget kunne møte, men trodde helt til i dag at det ville komme noen fra administrasjonen og politisk hold for å få på plass alle de løse trådene som er i og rundt Årøyasambandet og hurtigbåtløsningen i Altafjorden, sier ordfører Laila Davidsen til Altaposten.

Dukket ikke opp

Fylkesordfører Runar Sjåstad bekreftet overfor Altaposten for en drøy uke tilbake at han hadde svart positivt på et brev fra ordfører Davidsen og bekreftet at fylkeskommunen ville komme til Alta for å stille informasjonsbehovet til Alta-politikerne. Altaposten har i dag forsøkt å komme i kontakt med Sjåstad for å få en forklaring på hvorfor ingen dukket opp på formannskapsmøte, men har ikke lykkes å få fylkesordføreren i tale.

Bekymret formannskap

Den siste tiden har formannskapet i Alta ikke stått fram som spesielt samstemte, men i saken om det nye hurtigbåttilbudet er det tverrpolitisk bekymring. Arbeiderpartiets Steinar Karlstrøm er en av de som har engasjert seg rundt Årøyasambandet, men også om havn og molo på Storekorsnes hvor det må gjøres store investeringer for å sikre havna som et framtidig knutepunkt for båttrafikk og fiskerihavn. Grunnforholdene rundt moloen er av en slik karakter at mange frykter at den skal forsvinne.

Det er noe som også opptar Kystpartiets Rut Olsen.

– Alta Havn kom til møtet i dag og ga formannskapet en svært god redegjørelse om utfordringene på Storekorsnes. Det var svært synd at fylkeskommunen ikke kom slik at vi fikk stilt de spørsmålene som både politikere og lokalbefolkning tørster etter å få svar på når det gjelder Årøya. Slik saken nå framstår er jeg slett ikke sikker på at fylkeskommunen makter å få på plass noe som kan serve både Årøya og de andre bygdene i Alta øst, påpeker Olsen.

Frykter liv

På Årøya krever den nye hurtigbåten, som skal avløse ferga Skagen, betydelig ombygging av havn både på Kongshus og Mikkelsby. Fylkestinget har avsatt 15 millioner kroner til havneombyggingen, men få tror denne prisen holder.

Langt verre er det at lokalbefolkningen advarer i sterke ordelag mot å gjøre tunge inngrep fordi det er kvikkleire i området og særdeles usikre grunnforhold. Fra Årøya Grendelag er advarselen tydelig, lokalbefolkningen frykter at lliv kan gå tapt dersom det igangsettes arbeid uten at grunnforholdene er tilstrekkelig kartlagt og sikret.

Ordfører Laila Davidsen sier at hun forventer at fylkeskommunen i løpet av kort tid, på en eller annen måte, stiller opp for politikerne i Alta for å gi svar på de mange spørsmålene som nå reises.

– Dette handler om tjenestetilbudet som er helt avgjørende for om mange i området har en framtid, klargjør hun.