Det begynte med kabel-TV i solide koakskabler. Nå er det også høyhastighets internett, gjennom kabler og fibernett.

Med en omsetning på 42 millioner i 2014, kan Nornett slå fast at det går bra. Det var det ikke mange som trodde da bedriften hadde sin spede start i 1995. I dag har de fine overskudd og et mål om å runde 55 millioner i omsetning i 2019. 70 prosent av inntektene kommer fra andre kommuner enn Alta.

– Det er kanskje ikke alle som vet hvor store vi egentlig er, med tanke på geografi, antall kunder og ansatte – og hvor mye vi henter inn til kommunen i frisk kapital, sier daglig leder Bent Håvard Romsdal.

Det var flere bølgedaler og -topper etter oppstarten, men nå kan ledelsen si seg fornøyd med drift og bedrift – og ser stadig fremover. De nye lokalene  er moderne og romslige, med kantine, sofakrok og spreke farger.

– Vi er veldig fornøyd med å være i Bossekop. Her har vi god plass, flotte lokaler, parkering og en god husvert, sier Romsdal.

Da Romsdal kom inn i selskapet i 2009, var det en del å ta tak i. Takket være egen innsats og gode hjelpere, fikk både Nornett og nye hovedaksjonærer lån. De «sto han av».

– Det holdt på å gå skeis. Jeg tenkte at vi måtte finne løsninger. Det var bare å brette opp ermene, sier Romsdal.

– Det er ikke mange årene siden...

– Nei. Årene har gått veldig fort, sier Romsdal, som nå også har gått inn på eiersiden.

20-årsdagen

For bare fem-seks år siden – da Nornett ennå var i puberteten – var det slett ingen selvfølge at de noen gang skulle holde en stor jubileumsfest. Det kan tenkes at det er nettopp på grunn av motbakkene at folket som jobber der i dag er så glade. En glede en av de ansatte fra kundesenteret uttrykte i sin tale under festen.

– Folk vet hvor godt vi trives. Mange har spurt meg om jeg ikke kan slutte, så de kan få jobb her, sa Charlotte Alexandersen til stor applaus.

De 110 gjestene fra nær og fjern fikk omvisning og velkomst i de nye lokalene, og ny velkomst i Sorrisniva, fyrverkeri og fire retters middag med taler og underholdning og påfølgende dansemusikk.

– Det var en flott atmosfære med ishotellet som ga prikken over i-en. Det er helt utrolig at vi kan ha en slik lokal aktør som Sorrisniva, sier Romsdal.

For når tenåringstida er tilbakelagt, og selskapet har befestet sin rett til suksess, var 20-årsdagen en solid milepæl.

– Vi har hatt interne turer og arrangementer før. Men denne gangen ville vi ha en skikkelig markering. Det synes vi at vi fikk, sier Romsdal.

Forut for sin tid

– Det var Einar Skog som starta eventyret. Han hadde en del tanker om hva man kunne bruke nettet til, forteller John Harald Furu.

Skog mente man kunne bruke kabelnettet som allerede var der, også til å tjene penger på å levere andre tjenester enn bare TV. Han snakket om at man kunne bestille varer hjemmefra, direkte fra butikken som også hadde kabel.

– Bare ved å trykke på noen knapper på en EDB-maskin, kunne butikken få beskjed om at denne kunden skulle ha et brød og fire pakker melk. Dette var lenge før vi hadde internett. Jeg synes det var veldig spennende, sier Furu.

Vendepunktene

På slutten av 90-tallet ble Nornett Com etablert som et datterselskap, for å tilby internettrafikk i kabel-TV-nettet. Selskapet ble etter hvert solgt til Alta Kraftlag, sammen med retten til å selge internettaksess. I 2011 fikk Nornett kjøpt rettigheten tilbake fra Eltele, og ble igjen herrer i eget hus.

Da Canal Digital i 2001 bestemte seg for å selge alt av små kabelnett de ikke tjente penger på, var Nornett der. Nettene på små steder over hele landet fant Nornett ut at de skulle kjøpe. Små nett bestående av en parabolantenne, med kabler. Noen få hadde godt over hundre kunder, mange bare tjue. På det meste var det 10.000 abonnenter, på steder de aldri hadde hørt om før.

– I løpet av 2002 var vi 16 ansatte. På kundesenter, sentralbord, administrasjon, økonomi og montører. Vi klarte å overtale Kjell Iver Suhr ned fra Svalbard, så ble han økonomisjef, forteller de.

De er i dag veldig fornøyd med at de klarte å tjene penger på noe Canal Digital ikke lenger anså som lønnsomt.

Fremtidens Nornett

I dag legger også Nornett fiber. De har fiber fra Hjemmeluft til Saga. I tillegg er de en stor aktør i Øst-Finnmark. De har innsett at det er det kundene etterspør.

– De spør etter fiber, til tross for at vi kjører like høye hastigheter i kabelnettet. Forstå det den som kan. Det artige er at det ennå ikke fins fiber-TV eller fiber-PC, sier Romsdal.

Samtidig setter de inn trykket på ny markedsføring, og selger direkte mot bedriftsmarkedet.

– Vi vil være best på service. Vi har dyktige montører, et fantastisk kundesenter. Men dårlig vær kan vi ikke gjøre noe med, sier John Harald Furu.

– Vi rundet en stor milepæl da vi bikket 40 millioner i omsetning i 2012. Vår visjon er: «Gode opplevelser – hver dag.» Vi skal ha en nordnorsk stemme, og være et nordnorsk selskap, fastslår Bent Håvard Romsdal.

Målet er 55 millioner i 2019. Det har han stor tro på at de sammen skal klare.

Montørene koser seg i den nye kantina. Stein Erik Knudsen, Vidar Nilsen, Jan Erik Nilsen og Viggo Severinsen. I bakgrunnen Trym Ditlefsen på Kundesenteret. Foto: Kita Eilertsen
Mailin Ellingsen trives veldig godt på Kundesenteret. Foto: Kita Eilertsen
Sverre Severinsen og John Harald Furu gikk inn på eiersiden i 1997. Foto: Kita Eilertsen
I sofakroken løses små og store verdensproblemer. Foto: Kita Eilertsen