Er du voksen og kjempeglad tiden med lekser er over? Vel – har du barn, er det på tide å åpne bøkene igjen. Sammen med ungene dine.

Prosjektet Mestring i altaskolen (Mia) skal forbedre elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

– Vi  inviterer foresatte til foredrag om hvordan de kan bistå barnet i leseutviklingen. Dette blir en stor satsing som vil gå fra 2015 til 2018, forteller rådgiver ved oppvekst- og kulturavdelingen i Alta kommune, Trond Einar Persen.

Midt på ikke godt nokTove Kristensen Knudsen har fått ansvaret for gjennomføringen av prosjektet Mia.

Persen har imidlertid tatt på seg kontakten med media og opplyser at altaskolen slett ikke er på vei utfor stupet:

– Alta kommune har nylig lagt frem årets tilstandsrapport for skolene. Resultatene for altaskolen er bra, men vi er ikke fornøyd. Elevene våre presterer på landsgjennomsnitt på nasjonale prøver, men vi får ikke de resultatene vi ønsker elevene skal ha ut av ungdomskolen, påpeker han.

Det nye prosjektet er delt i to. Det første punktet omhandler et ønske om å forbedre elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving, samt hvordan man kan drive skolebasert kompetanseutvikling. Punkt to omhandler i sin helhet selve læringsmiljøet i altaskolen.

Tips fra professorFor å få best mulig grunnlag for å kunne hjelpe barna på hjemmebane, har Alta kommune gjort avtale med  Dr. Scient Solveig-Alma Halaas Lyster, som er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

– Hun kan fortelle hvordan foresatte kan hjelpe barna med lesning. Sol Lyster er en av de dyktigste foreleserne i Norge på dette feltet, og har vært i Alta flere ganger for å øke lærernes kompetanse innenfor lesing, påpeker Persen.

Løfter i flokkPersen påpeker at det riktignok er skolene som har ansvaret for å gi barna opplæring.

– For å lykkes i å forbedre elevenes mestring og resultater må hele samfunnet engasjeres, ber han.

Persen opplyser at professor Sol Lyster har vært i Alta mange ganger tidligere for å øke lærernes kompetanse innen lesing.