Nordmenn kommer til å handle julegave på nett til en samlet verdi av 2,7 milliarder kroner. Det fremgår av en ny undersøkelse fra PostNord.

Én av tre forbrukere i Norge sier de skal handle julegaver på nett i år, og de kommer i snitt til å handle for 2 300 kroner. Undersøkelsen viser også at julehandelen begynner tidlig på nettet. Annenhver forbruker som skal netthandle julegaver, vil kjøpe de fleste før 1. desember.– Julehandelen på nett drar seg til mot slutten av november og når et toppunkt den første uken i desember. Ved å forberede og synliggjøre julen i digitale kanaler, samt benytte shoppingfenomener som Black Friday og CyberMonday kan man med andre ord treffe de julehandlende på riktig tidspunkt, sier Kristin Anfindsen i en pressemelding.

De julegavene flest oppgir at de skal handle på nett, er bøker, som 28 prosent av netthandlerne sier de vil kjøpe, etterfulgt av sport- og fritidsartikler (18 prosent), dameklær (15 prosent), barneartikler (13 prosent) samt barneklær (11 prosent), herreklær (11 prosent) og kosmetikk (11 prosent).

– Stadig flere finner det enklere og mer komfortabelt å handle julegavene sine på nett. For mange er julen den mest hektiske tiden på året, og da foretrekker mange å slippe julerush i butikker og gjøre unna deler av julehandelen hjemmefra, sier Kristin Anfindsen, Utviklingssjef E-Commerce hos PostNord.