Altaselskapet HAK Entreprenør drar i havn kontrakten på rehabiliteringen av Fossan bru øverst i Tverrelvdalen, en jobb verdt 1.246.874 kroner. Den andre anbyderen, altafirmaet Anlegg Nord, leverte et anbud på 1.247.160 kroner. Forskjellen på de to anbudene er 286 kroner, eller 0,02 prosent av totalsummen. Anbudet hadde vektingen 95% for lavest pris og 5% for byggetid.

Måtte se flere ganger

– Veldig spesielt, en så liten forskjell har jeg aldri tidligere opplevd, sier saksbehandler Tom Frode Hansen i Alta kommune.

– Vi humret litt da vi fikk tallene, og måtte se på dem flere ganger for å oppfatte hvem som egentlig er billigst, sier daglig leder Ole Heggeli i HAK Entreprenør.

Han mener forskjellen i pris handler om tilfeldigheter, og sier han aldri har opplevd så liten forskjell.

Verre i fjor

Daglig leder Christian Oskarsson i Anlegg Nord sier dette bare er komisk, og river seg ikke like mye i håret som forrige gang forskjellen var så liten.

– På E8 ved Skibotn leverte vi i fjor et anbud på 110 millioner kroner og var 23.000 kroner for dyr. Det er også en forskjell på 0,02 prosent. Men det var mye, mye verre enn dette, sier Oskarsson, som medgir at han nå er lei av å være en god nummer to.

– Vi har blitt nummer to i ni eller ti konkurranser, sier Oskarsson betuttet.

Selskapet ble stiftet av fire maskinentreprenører fra Alta for halvannet år siden, blant annet for å regne på jobber der det trengs tyngde finansielt og i form av tilgjengelig utstyr – som den jobben som glapp i Skibotn.

Å misse på en jobb til 1,25 millioner er naturligvis ikke verdens undergang for Oskarsson & Co, men likevel irriterende.

– Jeg vet ikke hvor man eventuelt skal trekke fra slik at man blir nummer en. Det har vært mye stang ut, fastslår han.

Elva vasker ut

Fossan Bru går over et juv på den eneste veien opp til Stilla, Jotka og Sautso. Under Alta-aksjonen for 35 år siden var det slik at hvis brua ble borte, ville det bli uhyre vanskelig for både politi og anleggsarbeidere å komme seg opp til demonstrantenes leir i Stilla. Tidvis hadde politiet derfor døgnovervåkning av dette strategiske punktet.

Det ble ikke noe av sabotasjeforsøket, men der de samiske aktivistene ikke fullførte, har naturen gått sin gang. Elva som renner i juvet har undergravd landkarene. Det er i tillegg mye generell slitasje på brua, slitasje som Alta kommune ønsker å få fikset.

– Vi skal bygge erosjonssikring, samt utbedre en del betongskader på landkarene. Vi skal også bytte rekkverket, sier Heggeli i HAK, som kan sette i gang arbeidet straks hovedutvalget for næring, drift og miljø har banket gjennom innstillingen i sitt møte 27. oktober.