Det er budskapet fra reiselivssjef Kristin Krohn Devold i NHO.– Målet mitt er å la finnmarkingene tørre å satse på reiseliv. Til lokalpolitikerne: Er dere klare over hvor viktig reiselivsnæringen er for denne byen og kommer til å være for denne byen i fremtiden?

Som administrerende direktør i NHO Reiseliv, mener hun Finnmark, Nord-Norge og Norge må stå mer samlet, selge opplevelser og naturen som omgir alle de små stedene og landsbyene som dette landet består av.  Hun snakker til Finnmark, til store og små aktører som reiselivsnæringen her består av – på NHO Finnmark og Nordnorsk Reiselivs felles konferanse. Og hun snakker til lokalpolitikerne.

Sist hun var i Alta, som 71 grader Nord-deltaker, klatret hun på Altadammen og svømte over Altaelva. Som forsvarsminister har hun sovet under åpen himmel på Halkavarre skytefelt.

– Det er mye å ta av i Finnmark når det gjelder reiseliv, sier hun.

Utfordrer Alta– Politikerne må skjønne at Alta er en innfallsport for reiselivet her opp. Her må det være greit å gå ut, her må det være skjenkebevilling, her må en tenke konferanser. Vi har Altaelva, alpinanlegg, naturen, snø og fjell. Alt kan selges i mye større omfang, mener hun.

Å få et destinasjonsselskap som kan selge fylket, er en viktig forutsetning for å få til samarbeid og utvikling av næringa i Finnmark.

– Næringa må samarbeide godt. Det å ha destinasjonsselskap som kan alt i fylket, og få det på ei webside, så publikum kan finne ut selv og booke selv, er det viktigste. Så må politikerne si: Vi skal jammen meg lage de beste betingelsene for reiselivsnæringa i hele landet og tilrettelegge for det, fastslår hun.

– Men de små har kanskje ikke råd til å være med på felles booking?

– Internett er gratis. Det er enklere å vises i den store verden. Men telefonnummer og hjemmesiden din på en nettside som destinasjonen eier, det må du ha! sier hun.

Selg vinterenDet er den første snødagen i Alta og NHO-direktøren er begeistret.

– Det flotteste akkurat i dag er at nysnøen har kommet. Det er starten på vinteren. Og jeg mener at den norske vinteren kan selges akkurat like godt som den norske sommeren. Ikke minst har Nord-Norge gode forutsetninger for vinteropplevelser, sier Krohn Devold.

Hun er en ekte vinterdame, elsker snø og snowboard, og kan ikke få skisesongen i gang fort nok.

– I Alta er det alpinanlegg. Friluftslinjen på folkehøgskolen er veldig kjent i friluftsmiljøer over hele Norge. Det er mange som kunne tenke seg å komme til Alta dersom det blir markedsført og pakket sammen på den rette måten, sier hun.

Nå utfordrer hun reiselivet i nord på å få økt selvtillit. Bare en av fire nordmenn har faktisk vært i Nord-Norge.

– Vi må innse at hele Norge er som et stort naturreservat. Vi har ikke noen store byer. Vi må bruke naturen enda mer til markedsføring og tilbudsutvi