Arbeidet med å få Widerøe til å bruke navet i Finnmark startet mens Kjell Eirik Mortensen var direktør i Alta næringsforening. Man har tatt kontakt med Widerøe, og prøver å få på plass avtaler for å gjøre noe med rutetilbudet.

– Finnmark fylkeskommune har bestemt at Alta og Kirkenes skal være nav for flytrafikken i Finnmark. Nå ser vi at Tromsø mer og mer tar over dette, og det undergraver tilbudet fra Alta, sier Oddvar Konst, kommunalleder for samfunnsutvikling i Alta kommune.

Skal mate inn

Rent konkret mener man at Widerøe skal mate inn til direkteflyene fra Alta til Oslo.

– Nå går vi over til vinterruter, men flyselskapene ser mer og mer markedet her oppe i Finnmark, både for fritidsreiser og konferanser. Vi har blant annet hatt en del omtale i Inflight-magasinene. Det er klart at dersom rutetilbudet reduseres, vil det være en katastrofe for næringslivet, sier Konst.

Han påpeker at om Widerøe flyr til Alta i stedet for Tromsø, og mater inn til direkteflyene til Oslo, vil man fylle opp flyene.

– Regulariteten i Alta er også fantastisk, sier Konst.

– Det tilbudet vi har på Alta lufthavn i dag er en kombinasjon av anbudsruter og kommersielle ruter. Vi oppfyller kravet i anbudet, og vurderer det slik at det ikke er grunnlag for å fly mer på Alta kommersielt, sier Silje Brandvoll, informasjonssjef i Widerøe, til Altaposten.

– Dårligere tilbud for passasjerene

Hun fastholder at det ikke vil generere nok trafikk til å ha flere direkteavganger, selv om Widerøe hadde rutet finnmarkstrafikken gjennom Alta i stedet for gjennom Tromsø, slik man gjør i dag.

– Det som vil skje, er at passasjerene vil få et dårligere tilbud, med lengre ventetid enn de har i Tromsø i dag. Det er langt flere avganger videre fra Tromsø, sier informasjonssjefen.

– Men dersom dette blir et anbudskrav, vil vi selvsagt forholde oss til det. Men vår oppfatning er at det gir et bedre tilbud ved å ha det som i dag med Tromsø som nav. Det har vi også svart fylkeskommunen, sier Brandvoll, som mener det også vil påvirke regularitet og punktlighet.

– Tromsø er vår tekniske base og crewbase. Med Alta som nav for Finnmark, vil vi ikke få samme robusthet i beredskap, og basen kan ikke flyttes uten videre, da den er lagt opp etter vårt totale flytilbud i Nord-Norge, fastholder hun.

Brandvoll gjør det klart at det per i dag ikke foreligger noen planer om å endre på navstrukturen, og rutetilbudet som er etablert.

Lovet tiltak

Stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H) lovet i valgkampen at Høyre ville stoppe passasjerlekkasjen til Tromsø, ved å rute gjennom navene i Alta og Kirkenes på anbudsrutene.

Han tror fortsatt at man skal lykkes med å tvinge Widerøe innom navene etter neste anbudsprosess.

– Det er det vi ser på fremover. ESA er for tiden inne og ser på anbudene. Når de er ferdig med sin prosess, vil vi ha mer kunnskap, sier Bakke-Jensen.

Han peker på at en del av avgangene mellom Vadsø og Tromsø og Hammerfest og Tromsø er kommersielle ruter. De kan man ikke gjøre noe med, men resten av avgangene vil han ha innom navene.

– Jeg mener det er viktig å øke passasjergrunnlaget i fylket, og tror at vi skal få dette til, sier Bakke-Jensen.