Det er kystlaget Nybræna som eier og driver den tidligere hvalfangstskuta som nå seiler videre til Hammerfest i morgen.

– Vi selger hvalkjøtt under veis på turen og starter som regel på sommeren i Brønnøysund og seiler nordover. Så langt har vi solgt 13 tonn hvalkjøtt på turen og har stadig vekk et tonn igjen på frysa som kanskje hammerfestingene er interesserte i, sier Svein Johnsen, skipper på skuta som er museumsbåt.

Den er nå ikke lenger aktivt i bruk i hvalfangsten.

– Det lille vi har igjen fra salget er med på å holde skuta i drift, få den på slipp og overhaling og til vedlikehold, forklarer skipperen.

Kona hans, Kari Lian er med og hun forteller villig vekk om skutas historie.

– En del av meningen med en museumsbåt er at den skal besøke ulike steder og hvor folk kan lære litt om den stolte nordnorske tradisjonen med hvalfangst, sier Kari Lian. Med på båten som mannskap er Stig Løkthaug, som ble sendt bort til E6 med salgsplakaten for å gjøre oppmerksom på hvalkjøttsalget.

Da antihvalfangst-organisasjonen Sea Shepard besøkte Lofoten i 1992, var det for å sabotere for dem som drev kommersiell hvalfangst på vågehval utafor norskekysten.

Den legendariske sjøaksjonisten Paul Watson snek seg om bord i denne skuta, flenset av et rør i maskinrommet og fikk skrudd ut en av bunnventilene. Nybrænna sank ved kai i Steine i Lofoten, heldigvis uten at mannskapet fulgte med ned.

Paul Watson ble dømt for aksjonen og sonet 115 dager i nederlandsk fengsel. Skadene på båten etter sabotasjeaksjonen beløp seg til 750.000 kroner.

PRIMA VARE: Dette er bare beste biffen, forklarer Svein Johnsen og kona Kari Lium etter at de har hentet ut fra fryselageret noen pakker kjøtt til folk som ville handle.