Det fastslår reiselivsaktør Eirik Nilsen ved Holmen hundesenter. To henvendelser fra henholdsvis Tyskland og Nederland kan relateres direkte til dekningen av Arctic Race of Norway, der bildene nådde anslagsvis 160 land.

Sprer kunnskap

– Det er selvfølgelig sammensatt når turoperatørene bestiller tjenester, men i disse to tilfellene ble det helt særskilt henvist til sykkelløpet, noe som sier meg at dette virkelig er lagt merke til, sier Nilsen.

Han tror også Arctic Race bidrar til å løfte kunnskapsnivået om Finnmark.

– Mitt inntrykk er at mange gjennom disse bildene faktisk ble oppmerksom på at vi har mer å by på enn villmark. Vi har faktisk hoteller og en bykjerne, enten vi snakker om Alta, Hammerfest eller Honningsvåg. Følgelig blir en tur til Finnmark mer aktuell for flere turister, forklarer Nilsen.

Større mangfold

Han ser også et skifte i etterspørselen.

– For 10-15 år siden var det genuin interesse for hund og hundekjøring som var drivkraften. Det var foreldrene til de 20- og 30-åringene som nå etterspør mer mangfold i opplevelser, som eksempelvis byopplevelser og særskilt nordlyset. De har større krav til komfort og kombinerer villmarksopplevelsen med stamp og en god middag basert på lokalt råstoff, sier Nilsen, som selv har vært opptatt av å bygge stein på stein for å ha sunn drift. Akkurat nå holder han på å bygge nytt garderobeanlegg, blant annet fordi gjestene stiller andre krav i dag. Nilsen kan i dag tilby 20 overnattingsplasser og satser på et strukturert og forutsigbart opplegg for hundekjøring for sine grupper, med start klokken 10 eller 16 fra desember til april.

Satser på Europa

Han har satset spesielt mot engelsktalende og europeiske turister. Nedslagsfeltet i Europa der sykkelsporten er stor gjør at Arctic Race kan være spesielt treffsikker.

– England, Østerrike, Nederland og Tyskland er sentrale land for meg. Vi har et produkt som dessverre er underkommunisert. Da er det ekstremt viktig med slike arrangement som Arctic Race of Norway, som både viser fantatisk natur og sprer kunnskap. Mitt inntrykk var at tv-sendingene og arrangementene var svært profesjonelle, noe som også betyr mye for opplevelsen, sier Nilsen.

Drypper på mange

Alta Event hadde mange oppdrag under Arctic Race of Norway, både i Hammerfest, Alta og på Kvænangsfjellet. Blant annet var de leid inn av Troms-kommunen for å sette sammen et mattelt med utstillere.

– Dette var et proft og tøft arrangement, der det drypper på svært mange næringslivsaktører både på kort og lang sikt. De 1,2 millionene som kommunen spyttet inn i dette kommer 30 ganger tilbake for Alta, mener daglig leder Stig Anton Eliassen.

Han forteller at arrangørene er opptatt av å bruke lokale krefter, der det er mulig.

– Da må man imidlertid være villig til å stå på fra morgen til kveld. Jeg anslår at jeg sov maks 25 timer forrige uke, sier Eliassen.