Elida Anna Wiktoria Kristiansen bor på Sortland, men er opprinnelig fra Stjernøya. – Jeg har ei søster som bor på Stjernøya og har forsøkt å ringe henne i halvannen uke på fasttelefonen uten å få svar. I går ringte hun meg fra mobilen, men vi ble brutt etter 30 sekunder og siden har det ikke vært mulig å komme gjennom, forteller Kristiansen.

Dårlig mobildekning ogsåHun reagerer på at fastnettet har vært nede så lenge, samtidig som mobildekningen er svært dårlig flere plasser i området.– Jeg synes det er samfunnsmessig uforsvarlig. Det går greit så lenge det ikke skjer noe, men hva om noen skulle trenge hjelp? spør hun.Merete Holmgren Bergly bor på Hakkstabben. Der er ikke fastnettet berørt av lynnedslaget, men mobildekningen er ikke mye å skryte av.– Jeg jobber i Posten og jeg kan ikke bevege meg fritt i bygget uten å miste dekningen. Jeg må sitte en bestemt plass, hvis ikke risikerer jeg at forbindelsen blir brutt. Slik er det overalt her, forteller hun.Nede siden 7. augustBredbånd må innbyggerne også se langt etter. I dag har Holmgren Bergly et mobilt bredbånd. Det bruker hun på jobb, men hun kan ikke kople seg på på arbeidsplassen.– Nei, dekningen på jobb er så dårlig at jeg må kople meg på hjemme før jeg drar, hvis ikke fungerer det ikke, forteller hun. På butikken i Kvalfjord har fasttelefonen vært ute av drift siden lynnedslaget 7. august.– Det skaper store problemer for oss, blant annet fordi vi har faks på fasttelefonen.  Og jeg synes det er ekkelt med tanke på alle de som har dårlig eller ingen dekning på mobilen, som kanskje ikke får tak i hjelp tidsnok om det skulle være noe, sier Lillian Pedersen, som håper problemene blir løst snart.– Jeg har hørt rykter om at det skulle komme reparatører, men det er jo lenge siden jeg hørte det. Så ting tar tid i distriktene, sukker Pedersen.Lover reparatør i morgen– Ja, ting har dessverre tatt tid. Men vi opplevde en massiv mengde lynnedslag i Finnmark i perioden hvor deler av Stjernøyas fastnett ble slått ut. Vi har derfor vært nødt til å foreta en hard prioritering over hvor vi skal sende reparatørene først, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.Men nå er skyssbåten rekvirert og det er planlagt reparasjon i morgen.– I ettertid ser vi at vi kanskje burde prioritert annerledes med tanke på at mobildekningen i deler av området er dårlig, sier Amundsen.Og for innbyggerne som irriterer seg over dårlig dekning, er det ingen snarlig bedring i sikte.– Det er ikke gjort vedtak om å gjøre noe med mobildekningen. Vi har diskutert det, men det er rett og slett for dyrt, forteller dekningsdirektøren.