Mange av mastene får stålfundamentering, noe som gjør vinterarbeid lettere, og som dermed påvirker reindrifta mye mindre, skriver Statnett på sine nettsider. Fundamentering på fjell skal fortsatt utføres i betong.
Store kontrakter
Statnett avslører at de har inngått avtaler for produksjon av mastene med Mitas i Tyrkia og Dalekovod i Kroatia.
– Vi har god erfaring med både Mitas og Dalekovod fra tidligere. Mitas leverte blant annet mastestålet til linja på strekningen Ofoten-Balsfjord, sier prosjekteringsleder i Statnett, Hallgrim Berg til nettsiden.
De første masteleveransene er ventet til Tromsø, Skjervøy og Alta med båt på høstparten 2016. Straks det kan etableres vinterveier ut i terrenget, vil mastene bli fraktet ut for montering. Dermed blir det også mindre behov for bruk av helkopter til å frakte utstyr ut i terrenget.
Testet i Alta
Statnett testet høsten to typer stålfundamentering som ble gravd ned utenfor Alta høsten 2014. Kampen sto til slutt mellom modellene fra Høyer Finseth og islandske EFLA . For 420kV-linja fra Balsfjord til Skaidi vil Høyer Finseths produkt bli brukt.
Alt i alt går det med 12.000 tonn stål til dette prosjektet.